To historyczny moment, na który czekała nie tylko spółka, ale i Polska. LOT stanie się linią z najnowocześniejszą flotą w Europie - powiedział prezes PLL LOT Marcin Piróg w Everett, niedaleko Seattle w Stanach Zjednoczonych podczas uroczystości przekazania liniom przez konsorcjum Boeing pierwszej maszyny 787 Dreamliner. Wzięli w niej udział przedstawiciele polskich władz, m.in. ambasador RP w USA Ryszard Schnepf.
B787 miał być dostarczony LOT-owi już w 2008 r.
John Wojick z Boeinga podkreślił, że LOT cierpliwie czekał na swój samolot. Wiemy, że nie byliśmy łatwym partnerem, dziękujemy za współpracę. Przekazujemy najnowocześniejszy samolot pasażerski świata z silnikami najnowszej generacji, produkcji Rolls-Royce'a - powiedział podczas uroczystości Wojick.
Piróg w rozmowie z PAP podkreślił, że dzięki Dreamlinerowi LOT będzie mógł uruchomić nowe połączenia m.in. do Azji. Wymiana floty i nowe kierunki mają poprawić dochodowość oraz płynność spółki. Dreamliner jest warunkiem koniecznym, by spółka zaczęła wypracowywać zyski, ale jednocześnie w firmie prowadzone są inne zmiany, które mają poprawić wyniki finansowe spółki - powiedział Piróg.
Zaznaczył, że pasażerowie LOT-u będą mieli możliwość doświadczenia komfortowej podróży lecąc Dreamlinerem do europejskich miast, zanim samolot rozpocznie regularne rejsy na dalekich trasach.
W swój pierwszy komercyjny rejs z pasażerami Dreamliner PLL LOT poleci 14 grudnia z Warszawy do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżował do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi, także do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli.
Drugi egzemplarz 787 LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać 8 maszyn tego typu.
W pierwszą podróż za Atlantyk Dreamliner poleci 16 stycznia 2013 r. do Chicago, następnie 1 lutego odbędzie rejs do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nową maszyną do Nowego Jorku, a 3 marca Boeing 787 LOT-u uda się do Pekinu.
Piróg przypomniał, że w zamówionych przez PLL LOT samolotach będą trzy klasy pasażerskie: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami.
Jak zaznaczył szef spółki, nowością dla pasażerów Dreamlinera we wszystkich trzech oferowanych klasach będą wbudowane w oparcia foteli monitory. Podczas lotu będzie można na nich bez dodatkowych opłat oglądać filmy, grać w gry video, a także słuchać muzyki. Podróżni będą korzystać z nowego menu. Prezes Piróg zapowiada, że w najbliższym czasie linie powrócą do starego zwyczaju podawania alkoholu bez dodatkowych opłat, także pasażerom klasy ekonomicznej.
Koszty eksploatacji nowej maszyny w porównaniu z używanymi dotychczas przez LOT Boeingami 767 będą porównywalne. Mimo, że raty leasingowe za Dreamlinera są wyższe - mniej będzie się płacić za jego obsługę techniczną i za paliwo. Boeing 787 w porównaniu z 767 zużywa o ok. 20 proc. mniej paliwa.
Szkolenia w zakresie pilotażu nowej maszyny przeszło już 100 pilotów polskiego przewoźnika. Były one prowadzone w Gatwick w Wielkiej Brytanii pod Londynem, a także w Seattle w Stanach Zjednoczonych, gdzie swoją siedzibę ma Boeing. Szkoleniu podani byli piloci, którzy latają na Boeingach 767, 737 oraz Embraerach.
Nowy Dreamliner PLL LOT w środę wystartuje z lotniska w Seattle ok. godz. 14 czasu zachodnio-amerykańskiego. Przylot do Warszawy planowany jest w czwartek ok. godz. 10. Za sterami samolotu zasiądą polscy piloci, którym asystować będzie dwóch amerykańskich.
Jak powiedział prezes spółki, po wejściu w polską przestrzeń powietrzną, nowemu samolotowi LOT-u ma towarzyszyć asysta wojskowych F-16.
Boeing 787 Dreamliner, zbudowany głównie z materiałów kompozytowych, jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Zasięg maszyny wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nią polecieć bezpośrednio np. z Warszawy do Nowego Jorku czy do Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.
Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała B787, była japońska linia All Nippon Airways (ANA). Pod koniec października ub.r. Dreamliner odbył pierwszy lot komercyjny z Tokio do Hongkongu.