Nad rządowym projektem pracowali w czwartek posłowie połączonych sejmowych komisji infrastruktury i skarbu państwa. Według projektu minister infrastruktury przed wydaniem zgody na przekazanie dworca przez PKP gminie będzie analizował, czy w skład nieruchomości nie wchodzą grunty pod liniami kolejowymi. Z przepisów nowelizacji wyłączono dworce kolejowe znajdujące się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.
Zgodnie z zaproponowanymi przepisami, ma zostać uregulowana także sprawa zobowiązań PKP S.A. związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. PKP S.A. ma spłacić te zobowiązania za lata 2011-2015 przenosząc własność akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz Skarbu Państwa. Ma to na celu uniezależnienie spółki zarządzającej torami od Grupy PKP, która skupia także przewoźników kolejowych. Uniezależnienia operatora torów od przewoźników wymaga od Polski Unia Europejska.
Posłowie połączonych komisji zdecydowali w czwartek, że do rządowego projektu zarekomendują poprawki wprowadzające także zmiany w ustawie o Funduszu Kolejowym. W myśl najważniejszej z nich, jeżeli w najbliższych latach w Funduszu zabraknie pieniędzy na realizację jego zadań, to za zgodą ministrów infrastruktury i finansów będzie mógł je finansować z środków własnych Bank Gospodarstwa Krajowego. Później Fundusz Kolejowy będzie to spłacał. Pozostałe zgłoszone poprawki mają charakter doprecyzowujący. Teraz projekt trafi do drugiego czytania. Część posłów zastrzegła, że będzie na tym etapie zgłaszać kolejne poprawki.
Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe została ostatnio znowelizowana w kwietniu. Łącznie z nowelizacją ustawy o Funduszu Kolejowym ma zapewnić PKP S.A. pieniądze na spłatę historycznego zadłużenia polskiej kolei, które wynosi ok. 5,5 mld zł. Kwietniowe nowelizacje zakładają, że Skarb Państwa będzie wykupywał od PKP S.A. akcje PKP PLK za pieniądze z Funduszu Kolejowego zasilanego m.in. opłatą paliwową, czyli rodzajem podatku nakładanego na paliwa.