"W referendum głosowała ponad połowa załogi i z tej połowy prawie 94 proc. opowiedziało się za podjęciem akcji strajkowej" - powiedział Malczewski. Oznacza to, że referendum jest ważne.

Reklama

Malczewski wyjaśnił, że teraz zostanie powołany komitet strajkowy, który przy współudziale organizacji związkowych zdecyduje o ewentualnym podjęciu strajku. "Mówię z ręką na sercu, że to jest ostateczność" - zaznaczył. "Liczymy na podjęcie rzeczywistego dialogu (z zarządem - PAP). Może właściciel zechce też porozmawiać ze stroną społeczną" - powiedział.

Referendum było zorganizowane przez Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT. Akcję poparły zarówno Związek Zawodowy Personelu Pokładowego, jak i Solidarność. Aby było ono ważne, musiało wziąć w nim udział co najmniej 50 proc. załogi plus jedna osoba.

Jak powiedział Malczewski, w referendum nie było mowy o postulatach płacowych, tylko o bezpieczeństwie. Związkowcy uważają, że obecny zarząd spółki niewłaściwie organizuje czas pracy personelu latającego i stosuje niejasne przepisy, według których układa czas pracy pilotom. Władze spółki natomiast argumentują, że stosowane przez przewoźnika przepisy dotyczące czasu pracy personelu pokładowego są zgodne z normami unijnymi.

Rzecznik PLL LOT Jacek Balcer powiedział PAP, że wynik referendum nie oznacza, że zarząd i związki przestaną ze sobą rozmawiać. "Rozmowy wciąż trwają i mam nadzieję, że zwycięży zdrowy rozsądek i strajku nie będzie" - powiedział. Balcer dodał, że strajk w szczycie sezonu mógłby pogorszyć i tak nie najlepszą sytuację finansową spółki. "Firma powoli wychodzi na prostą. Strajk na pewno w tym nie pomoże" - ocenił rzecznik.

W PLL LOT od kilku miesięcy trwa proces restrukturyzacji. W ramach zwolnień grupowych, które rozpoczęły się w październiku 2009, do końca maja tego roku z firmy odeszło 400 osób.

PLL LOT za 2009 r. odnotował stratę operacyjną w wysokości 335,3 mln zł. W 2008 roku strata operacyjna wyniosła 231,9 mln zł. Wynik netto spółki był ujemny i wyniósł 168,1 mln zł, a wynik brutto został zmniejszony w porównaniu z 2008 r. i wyliczono go na minus 173 mln zł. Za 2008 r. strata netto sięgnęła 732,7 mln zł; a brutto 733,5 mln zł. Strata całej grupy LOT wyniosła w 2009 r. ok. 93 mln zł, rok wcześniej było to ponad 706 mln zł.

Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji spółki.