W ciągu dwóch lat w Porcie Gdańsk ma powstać nowy terminal. Zainwestuje w niego do 50 mln euro belgijska grupa SEA-invest poprzez swoją polską spółkę Port Północny. Terminal ma służyć do przeładunku rud i węgla. Jak poinformowali w czwartek na konferencji prasowej przedstawiciele PAIiIZ, resortów infrastruktury i skarbu, Portu Gdańsk, Portu Północnego i belgijskiej spółki, nowy terminal ma umożliwić łatwy dostęp do zamorskich surowców dla przemysłu energetycznego i stalowego w Polsce i Europie Środkowej.
Wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko powiedziała PAP, że terminal będzie służył do przeładunku rud różnych metali oraz węgla. "Największą zaletą terminalu jest praca w dwie strony, czyli wywóz i przywóz. Do tej pory istniejące terminale w Polsce nie miały takiej możliwości" - powiedziała. Zdaniem prezesa zarządu Morskiego Portu Gdańsk Ryszarda Strzyżewicza, inwestycja jest elementem "logiki rozwojowej" Portu Gdańskiego. Jak tłumaczył na konferencji, jeszcze przed transformacją - 40 lat temu - powstał Port Północny, który może przeładowywać ładunki płynne, a kilka lat temu oddana została do użytku baza do przeładunku towarów skontenerowanych. "Nowa inwestycje jest uzupełnieniem - tworzy coś, czego w porcie dotychczas nie było" - dodał.
Ludo De Nijs z Grupy SEA-invest powiedział, że jego firma zdecydowała się na inwestycje m.in. dlatego, że port w Gdańsku może przyjmować statki o dużym zanurzeniu. "Port jest też bardzo dobrze połączony siecią kolejową z całym krajem. Dzięki temu będziemy wstanie nie tylko dostarczać towary do Polski, ale też do innych krajów Europy Środkowej" - podkreślił. Terminal będzie mógł obsługiwać rozładunek statków liczący średnio 30 tys. ton na dobę i załadowywać ok. 20 składów wagonów po 2,4 tys. ton na dobę, przeznaczonych do transportu na obszary Polski oraz Europy Środkowej.
W skład inwestycji wejdą m.in. dwa dźwigi o udźwigu 50 ton każdy, system przenośników taśmowych, nowe place składowe i załadowania wagonów. Terminal będzie mógł obsługiwać statki o zanurzeniu 15 metrów oraz o długości nawet 300 metrów. W inwestycji weźmie udział też spółka Arcelor Mittal Poland, która posiada 17 proc. udziałów w utworzonym z SEA-invest joint venture.
Grupa SEA-invest z siedzibą w Gandawie specjalizuje się w eksploatacji terminali portowych. Działa w 25 portach na świecie, m.in. w Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Maroku, Burkina Faso, Wybrzeżu Kości Słoniowej i rejonie Antyli Francuskich. Obsługuje rocznie ok. 120 mln ton ładunków w terminalach o łącznej powierzchni 800 ha. Zatrudnia 5 tys. osób