Osoby, które ucierpiały w wyniku powodzi, nie zapłacą podatku dochodowego od otrzymanej pomocy finansowej - poinformował we wtorek resort finansów. Ponadto urzędy skarbowe mają ułatwiać uzupełnienie dokumentów rozliczeniowych w razie ich utraty.

Z podatku dochodowego zwolniona jest pomoc materialna wypłacona powodzianom ze środków budżetu państwa lub samorządu. Zwolnienie dotyczy również zapomóg m.in. z zakładu pracy i od związków zawodowych. W tym przypadku nieopodatkowane będą świadczenia do 2 tys. 280 zł w roku podatkowym; taki limit jest wpisany "na stałe" do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym.

Reklama

"Ponadto w zeszłym roku w związku z wichurami minister finansów wydał na podstawie ordynacji podatkowej rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy wskutek katastrofy naturalnej. Dotyczy to pomocy do 6 tys. zł, otrzymanej do końca 2010 roku" - wyjaśniła PAP rzeczniczka resortu Magdalena Kobos. "W sytuacji, gdy pomoc finansowa przekroczy progi zwolnienia, podatnicy mają możliwość zwrócenia się do naczelnika urzędu skarbowego o umorzenie podatku" - dodała.

Ministerstwo zapowiada też, że urzędy skarbowe "ze zrozumieniem" podejdą do sytuacji podatników, którzy w związku z kataklizmem stracili dokumenty lub nie mają możliwości złożenia w terminie deklaracji podatkowej. Powinni oni jednak uczynić to najszybciej jak to możliwe i dołączyć pismo wyjaśniające. W razie wykazania podatku do zapłaty podatnik powinien też wystąpić o umorzenie powstałych odsetek.

Jeżeli podatnik ma taką techniczną możliwość, ma prawo skierować wniosek o odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, co wiąże się automatycznie z odroczeniem terminu płatności podatku i nienaliczanie odsetek - wyjaśnia ministerstwo.

Ponadto podatnicy, którzy z uwagi na utrudnienia powodziowe nie są w stanie zapłacić w terminie podatków, mogą wnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie na raty bądź umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami. "W tym przypadku podatnicy mogą też wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, jeżeli uprawdopodobnią, że zaliczki byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku dochodowego za dany rok" - tłumaczy resort.

Jeżeli w wyniku powodzi zostały zniszczone dokumenty potrzebne do sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy i w późniejszym terminie odtworzyć dokumenty.