PKP Intercity nie pracuje nad nowymi taryfami - przekazał PAP rzecznik.

PKP Intercity podkreślało już wcześniej, że ceny biletów są ustalane metodą dynamiczną – oznacza to, że ich wysokość nie zależy od tego, jak wcześnie zostaną zakupione, a dostępność biletów promocyjnych uzależniona jest od popularności danego połączenia. W praktyce wybór pociągu kursującego o nieco mniej obleganej porze może skutkować znacząco niższą ceną biletu.

Koniec obaw o droższe bilety? PKP Intercity uspokaja

Przypomnijmy, w styczniu 2023 roku przewoźnik próbował wprowadzić podwyżki cen. W efekcie ceny bazowe biletów jednorazowych wzrosły średnio o 17,8 proc. w pociągach Pendolino, o 17,4 proc. w pociągach EIC oraz o 11,8 proc. w połączeniach TLK/IC. Zapowiedzianą zmianę tłumaczono wzrostem kosztów energii elektrycznej.

Reklama

Jednak już na początku lutego 2023 roku PKP Intercity zrezygnowało z planowanej zmiany cen. Firma tłumaczyła, że powrót do dotychczasowych stawek jest możliwy dzięki wprowadzeniu dodatkowych działań optymalizacyjnych oraz zwiększeniu rekompensaty w ramach umowy o świadczenie usług publicznych (PSC, z ang. Public Service Contract). Ówczesny minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, informował, że w 2023 roku przewoźnik otrzyma w ramach PSC 1 mld 290 mln zł oraz dodatkowo 575 mln zł z budżetu.

Reklama

W roku 2024 spółka również nie zdecydowała się na podwyżki cen biletów, co wiązało się z decyzją rządu z listopada 2023 roku o zwiększeniu rekompensaty dla przewoźnika o 6,5 mld zł na lata 2024–2030 za realizację międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w ramach umowy PSC. Dla roku 2024 przewidziano kwotę 603 mln zł.

PKP Intercity: Bez podwyżek cen biletów w najbliższym czasie

Pod koniec grudnia 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury zawarło z PKP Intercity umowę ramową na świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym, obejmującą zarówno międzywojewódzkie, jak i międzynarodowe przewozy pasażerskie. Całkowita wartość tej umowy wyniosła 21 mld 91 mln 224 tys. zł.

Umowa ta, określana mianem PSC, zakłada świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w latach 2021–2030. Jej głównym celem jest zwiększenie udziału kolei w rynku przewozów pasażerskich oraz wspieranie dalszego rozwoju transportu kolejowego jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.

PKP Intercity, jako największy polski operator kolejowy, zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po całej Europie. W ubiegłym roku przewoźnik obsłużył 78,5 mln pasażerów, co stanowiło wzrost o 15 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem oraz o 33 proc. względem roku 2022.

Firma oferuje podróże w czterech kategoriach pociągów. Połączenia ekonomiczne obejmują Twoje Linie Kolejowe (TLK) oraz InterCity (IC), natomiast usługi ekspresowe świadczone są w ramach Express InterCity (EIC) oraz pociągów obsługiwanych przez Pendolino Express InterCity Premium (EIP).

Według szacunków przewoźnika, w bieżącym roku liczba pasażerów wzrośnie do 88 mln, a do 2030 roku ma osiągnąć 110 mln.

Źródło: PAP