Według danych Ministerstwa Cyfryzacji, w Polsce w 2024 roku zidentyfikowano dwa razy więcej incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem niż rok wcześniej, a liczba ataków jest trzykrotnie wyższa niż w 2022 roku.
Rosja na cyberwojnie z Polską?! Gawkowski: Liczba ataków rośnie lawinowo
Duża część z nich jest jasno skierowana na Polskę z Rosji. Rosja już się nie kryje, że jest z Polską na cyberwojnie. Atakują i robią to z premedytacją. Wiedzą, gdzie mamy miękkie podbrzusza – powiedział Gawkowski.
Minister zwrócił uwagę na szczególne zagrożenia dla polskich samorządów, które – ze względu na ograniczone środki na zabezpieczenia – stają się łatwym celem. W odpowiedzi na te wyzwania rząd uruchomił program "Cyberbezpieczny samorząd". Dzięki finansowaniu z Unii Europejskiej samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie do 850 tys. zł na poprawę swoich systemów bezpieczeństwa.
Transformacja cyfrowa w UE i wyzwania edukacyjne
Konferencja zgromadziła ekspertów i przedstawicieli instytucji unijnych, w tym europosła Borysa Budkę, przewodniczącego komisji ITRE w Parlamencie Europejskim.
Wiemy doskonale, że najbliższe pięć lat będzie stało pod znakiem wzrostu kompetencji cyfrowych. (...) Cyfryzacja musi być motorem budowania konkurencyjności europejskiej gospodarki – stwierdził Budka.
Polska, realizując założenia "Strategii cyfryzacji Polski", planuje, aby do 2035 roku 85 proc. obywateli posiadało podstawowe kompetencje cyfrowe, a 50 proc. osiągnęło poziom zaawansowany. To ogromne wyzwanie, biorąc pod uwagę obecny poziom, który – według indeksu DESI – jest ponad dwukrotnie niższy.
Edukacja w obliczu rewolucji cyfrowej
O roli edukacji w rozwoju cyfrowym mówiła Katarzyna Lubnauer, wiceministra edukacji. Przyznała, że choć nauka programowania w polskich szkołach została wprowadzona szybko, brakuje kompleksowego przygotowania nauczycieli do pracy w zmieniającym się środowisku.
Coraz większe są wątpliwości, jakie powinny być kompetencje cyfrowe młodych uczniów, czego realnie powinni się uczyć – programowania czy w większym stopniu korzystania z narzędzi cyfrowych? (...) Sztuczna inteligencja może nas wkrótce zastąpić w programowaniu, ale potrzebne są inne kompetencje – zauważyła Lubnauer.
Nowe wyzwania, takie jak higiena cyfrowa czy zagrożenia w mediach społecznościowych, mają znaleźć swoje miejsce w szkolnym programie edukacji zdrowotnej. Przedmiot ten ma być wprowadzony od roku szkolnego 2025/2026.
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Organizatorem konferencji jest Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z państwowym instytutem badawczym NASK oraz Politechniką Śląską. Spotkanie miało na celu wspieranie transformacji cyfrowej oraz budowanie świadomości na temat strategicznego znaczenia kompetencji cyfrowych w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce.
Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Źródło: PAP, Media