"Professional Dress Code" to z angielska zwany zbiór zasad profesjonalnego ubioru. Na Zachodzie znany od dość dawna, w Polsce tylko wtajemniczonym. Zasad odpowiedniego ubioru do pracy trzeba przestrzegać z należytą uwagą na co dzień, ale najważniejszy jest dzień rozmowy kwalifikacyjnej - wtedy wszystko powinno być zapięte na ostatni guzik, bo odpowiedni strój dobrze nastraja do Twojej kandydatury, a tym samym zwiększa szanse na zatrudnienie.

Oczywiście idealnie byłoby, gdyby Twój strój był dopasowany do kultury przedsiębiorstwa, w którym starasz się o pracę. Warto więc poświęcić czas na przemyślenie zagadnienia, jaki rodzaj prezencji może być wymagany na stanowisku, o które się ubiegasz. W zawodach artystycznych często preferowany jest styl swobodny i indywidualny, jednak w tych bardziej tradycyjnych powszechne są raczej stroje oficjalne.

Szef na co dzień ubrany w jeansy, adidasy i rozciągnięty sweter zdarza się stosunkowo rzadko. Zazwyczaj kadra kierownicza i osoby zajmujące się rekrutacją z racji swojego stanowiska dbają o oficjalny wygląd.

Na wszelki wypadek przed pójściem na rozmowę dobrze jest poczynić starania i spróbować dowiedzieć się czegoś o zwyczajach panujących w firmie, jeśli jednak Ci się to nie uda, z pewnością najbezpieczniej jest założyć po prostu coś schludnego i eleganckiego.
Nienaganna aparycja będzie świadczyć o szacunku do rozmówcy oraz będzie niezaprzeczalnym dowodem poważnego i profesjonalnego podejścia do pracy, o którą się starasz.

1. Ubranie
Nawet jeśli starasz się o posadę magazyniera czy sprzedawcy i zwykle będziesz pracował w uniformie, na rozmowę kwalifikacyjną zadbaj o profesjonalną prezencję. Najlepszy będzie garnitur dla mężczyzn i kostium dla kobiet - dopuszczalna jest również elegancka marynarka z odpowiednio dobranym "dołem".

Rozmowa kwalifikacyjna to nie najlepsza okazja na prezentowanie krzykliwych kolorów i fantazyjnych strojów. Dlatego wybieraj garnitury i kostium w kolorach ciemnych i stonowanych, np. czerń, granat, brąz, szarość - są najbezpieczniejsze. By nieco rozjaśnić swój wygląd i dodać mu elegancji, załóż wyprasowaną "na blachę" koszulę. Do męskiego garnituru świetnie pasują błękitne albo białe koszule, zaś do damskiego kostiumu śnieżnobiałe lub kremowe bluzki.

2. Buty
Podobno na podstawie obuwia można wiele powiedzieć o człowieku - to, jakie wybiera, świadczy o jego smaku, a to, jak o nie dba, o rzetelności i dbałości o szczegóły. Dodatkowo umiejętność autoprezentacji często przez pracodawców uznawana jest jako wskaźnik. Dlatego buty zawsze powinny być zadbane, czyste i wypolerowane. Nie musisz od razy wydawać fortuny na nowe buty - wystarczy, że te, które masz, porządnie wyczyścisz i wypastujesz.

3. Dodatki
Krawaty, paski, torebki i biżuteria mogą podkreślić nienaganny wygląd albo też totalnie go zrujnować. Na profesjonalne spotkanie najlepiej zabrać jedną torbę. Kobiety mogą zabrać małą torebkę z niezbędnymi rzeczami, a aktówkę, jeśli planują zabrać ze sobą jakieś dokumenty, mężczyznom zaś - jeśli koniecznie muszą mieć coś ponad to, co mieści się w kieszeniach marynarki - najbardziej pasuje neseser.
Uwaga skarpetki! By wyglądać "z klasą", mężczyźni powinni nosić skarpety w kolorze spodni, do pół łydki - takie, które nie zsuwają się w czasie chodzenia.

Biżuteria u mężczyzn nie jest zbyt mile widziana, dlatego na czas rozmowy warto zdjąć nadmiar obrączek, łańcuszki i inne ozdoby. Kobiety zaś winny wybierać skromną, niezbyt rzucającą się w oczy biżuterię - wiszące kolczyki i brzęczące bransoletki bardziej nadają się na wieczorną randkę niż rozmowę o pracę.

4. Fryzura
Włosy powinny być czyste i dobrze przystrzyżone. Zapomnij o tapirach, artystycznym nieładzie i włosach w awangardowych kolorach - najlepsze wrażenie robią fryzury w naturalnych barwach. Dobrego wrażenia nie robią też tupeciki i fantazyjnie przycięte męskie kosmyki. Jeżeli dawno nie widziałeś swojego fryzjera, wybierz się do niego na kilka dni przed ważną rozmową - zdążysz się przyzwyczaić do nowego wyglądu.