Kilku inwestorów branżowych i finansowych jest zainteresowanych udziałem w prywatyzacji PLL LOT - poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. W firmie trwa restrukturyzacja, która ma usprawnić proces jej sprzedaży. Może ona nastąpić w 2011 r.

"W ramach procesu prywatyzacyjnego odbyliśmy szereg spotkań z inwestorami. Wśród inwestorów branżowych są przewoźnicy, którzy podobnie jak my, należą do sojuszu lotniczego Star Alliance, ale również i tacy, którzy nie są w nim zrzeszeni" - powiedział Mikosz. Dodał, że w gronie inwestorów finansowych zainteresowanie wykazują głównie fundusze inwestycyjne.

Sojusz Star Alliance tworzy 27 linii lotniczych; oprócz LOT należą do niego m.in.: Lufthansa, Air Canada, Air China, Austrian Airlines, Austrian, Bmi, EgyptAir, Singapore Airlines, Swiss, TAM Airlines, TAP, Turkish Airlines, United and US Airways. "Poszukujemy dobrego inwestora. Koncentrujemy się wokół partnerów branżowych" - podkreślił Mikosz.


LOT w sierpniu ub.r wybrał doradcę prywatyzacyjnego Morgan Stanley, który przygotowuje i rozsyła oferty sprzedaży spółki. Jak powiedział Mikosz, potencjalni inwestorzy mają różne pomysły na firmę. "Jedni zakładają obecność LOT na warszawskiej giełdzie; inni tego nie oczekują". Pytany o ewentualną datę prywatyzacji PLL LOT, prezes powiedział, że w 2011 r. jest to realne. MSP, które jest właścicielem przewoźnika, chce, by proces ten nastąpił w przyszłym roku.

Mikosz przypomniał, że w spółce od kilku miesięcy trwa proces restrukturyzacji. "Kiedy przyszedłem do LOT-u, w firmie pracowało ok. 3 tys. 600 osób. W tej chwili jest blisko 2 tys. 300 pracowników" - powiedział. Dodał, że w ramach zwolnień grupowych, które rozpoczęły się w październiku 2009 r., do końca maja tego roku z firmy odeszło 400 osób. Poza tym spółka wypowiedziała umowy o pracę niektórym osobom zatrudnionym w zagranicznych oddziałach firmy. W lipcu br. została wydzielona z LOT-u Baza Techniczna i przekształcona w spółkę LOT Aircraft Maintenance Services, do której przeszło z LOT ok. 850 osób.

"Chciałbym ten rok zakończyć dobrym wynikiem. W firmie rozpoczną się wkrótce prace nad przyszłorocznym budżetem. Jednym z najważniejszych naszych zadań będzie wymiana floty" - podkreślił prezes.

PLL LOT za 2009 r. odnotował stratę operacyjną w wysokości 335,3 mln zł. W 2008 roku strata operacyjna wyniosła 231,9 mln zł. Wynik netto spółki był ujemny i wyniósł 168,1 mln zł, a wynik brutto został zmniejszony w porównaniu z 2008 r. i wyliczono go na minus 173 mln zł. Za 2008 r. strata netto sięgnęła 732,7 mln zł; a brutto 733,5 mln zł. Strata całej grupy LOT wyniosła w 2009 r. ok. 93 mln zł, rok wcześniej było to ponad 706 mln zł. Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji spółki