O co należy zadbać, zamawiając zbudowanie sklepu internetowego?

Tak jak przy prowadzeniu codziennych interesów, prowadząc ebiznes, musimy zadbać o legalność oprogramowania, mieć pewność, że zamówiona szata graficzna nie jest plagiatem innego sklepu. Bardzo ważną częścią tej działalności jest zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i danych osobowych naszych klientów. Należy unikać oprogramowania bez dokumentacji, bez wsparcia technicznego, takiego, które nie jest już rozwijane. Ma to bezpośredni związek z bezpieczeństwem.

Jak powinien wyglądać profesjonalnie zrobiony, przyciągający klientów sklep internetowy?

Na to chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Sklep z biżuterią musi być wręcz dopieszczony, produkt musi być zaprezentowany w idealny sposób, natomiast w sklepie z artykułami dla majsterkowiczów zdjęcia i oprawa nie muszą być artystyczne, tu ważne będą opisy, parametry techniczne. Sztuką jest odnaleźć tutaj złoty środek, a do tego niezbędna jest pomoc specjalistów. Warto pamiętać, że cechą internetu jest to, że klient może w ciągu kilku chwil porównać ofertę u konkurencji. Głównym kryterium, jakim klient się kieruje, jest cena, następnie warunki i koszt dostawy, no i oczywiście renoma, opinie innych klientów. Naturalnie, wygląd i funkcjonalność sklepu są bardzo ważne, jednak z pewnością ustępują miejsca cenom produktów i obsłudze. Wiele zależy też od asortymentu, jakim handlujemy.

Czy sklep internetowy wymaga jakiejś szczególnej ochrony?

Podobnie jak w rzeczywistości, także tu czyhają na nas problemy, jednak są one dość specyficzne. Tworząc odpowiednie procedury potwierdzania i realizacji zamówień, praktycznie eliminujemy ryzyko, że zostaniemy okradzeni. Jesteśmy jednak narażeni na ataki hakerów, które mają na celu zablokowanie lub spowodowanie nieprawidłowego działania naszego sklepu. Przed atakami na serwery chronią nas ich właściciele, czyli firmy hostingowe, natomiast z bezpieczeństwem samych sklepów jest różnie. Komercyjne produkty po wykryciu dziury w oprogramowaniu są zazwyczaj aktualizowane, z oprogramowaniem darmowym jest podobnie, ale nie jest to regułą. Dlatego – tak samo jak w prawdziwym świecie – musimy praktycznie bez przerwy kontrolować stan naszego sklepu.

Z jakimi kosztami powinien się liczyć przedsiębiorca zakładający sklep internetowy?

Po kolei w cenach netto: 1. Domena (.pl) – ok. 100 zł rocznie; 2. Hosting – od kilkudziesięciu zł miesięcznie, górna granica to nawet kilkanaście tysięcy zł; 3. Oprogramowanie – możemy skorzystać z darmowych programów (ale tu także zazwyczaj będziemy musieli zapłacić za instalację i konfigurację). Wersje pudełkowe, gotowe do zainstalowania, to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych (w cenie przez jakiś czas zazwyczaj możemy się spodziewać wsparcia technicznego). Natomiast oprogramowanie pisane na indywidualne zamówienia kosztuje od kilku tysięcy, górnej granicy właściwie nie ma; 4. Szata graficzna – darmowe szablony mają jedną podstawową wadę – nasza konkurencja może mieć dokładnie taką samą szatę graficzną. Szablony, które można kupić na wyłączność, to wydatek rzędu kilkuset zł. Ale jest także grafika na zamówienie – od tysiąca do kilku tysięcy zł; 5. Pozostałe wydatki to standardowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej (konto bankowe, korespondencja, magazynowanie itd.).

Czy można założyć sklep internetowy o własnych siłach?

Przy odrobinie samozaparcia, posiadając przeciętną wiedzę informatyczną – tak, zwłaszcza że w internecie dostępnych jest mnóstwo poradników i przykładów, jak to zrobić. Moim zdaniem są one jednak dobre tylko do nauki i zdobycia doświadczenia. Jeżeli ma to być sklep, który ma nam zapewnić źródło dochodów, to lepiej skoncentrować się na prowadzeniu działalności, a budowę i opiekę nad sklepem pozostawić profesjonalistom.