Rzeczywiście to największa od lat nowelizacja kodeksu pracy odpowiadająca na zmieniające się trendy na rynku pracy oraz regulująca kwestie kluczowe z punktu widzenia pracodawców i pracowników. Warto zauważyć, że trzyletni okres wykonywania pracy zdalnej na podstawie tzw. specustawy covidowej wykształcił już pewną praktykę w tym zakresie. Teraz należy tę praktykę dostosować do regulacji wprowadzanych na stałe do kodeksu pracy. By to ułatwić, na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej opublikowaliśmy najważniejsze informacje na ten temat, praktyczne wskazówki, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Dla pracowników nowelizacja oznacza przede wszystkim znaczne ułatwienie w postaci możliwości wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy – bez konieczności dojazdów. Oczywiście nie oznacza to, że pracownik może zorganizować swoje stanowisko pracy zdalnej bez zachowania jakichkolwiek standardów. Będą musiały zostać zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy, z uwzględnieniem wymagań ergonomii. Natomiast obowiązek dbania o bezpieczeństwo informacji czy możliwość kontroli ze strony pracodawcy nie powinny być dla pracownika zdalnego niczym nowym. Już teraz na pracowniku przetwarzającym dane osobowe ciąży obowiązek ich poszanowania, choć z pewnością ryzyko dla tych danych jest większe, jeśli są one przetwarzane poza siedzibą pracodawcy. Dlatego pracodawca określi procedury ochrony danych osobowych i w razie potrzeby przeprowadzi instruktaż i szkolenie w tym zakresie.