<strong>Rozmowa z Magdaleną Lisiecką, dyrektorem generalnym Janssen Polska</strong><em><strong>Czy dbałość o pracowników poza ramy wyznaczane przez kodeks pracy to obecnie konieczność, czy dobra wola pracodawcy?</strong></em><br><br>W naszym przypadku bardzo ważne są wartości firmy i credo, które funkcjonuje od wielu lat. Credo Johnson&amp;Johnson powstało na długo, zanim pojęci0e społecznej odpowiedzialności biznesu zostało upowszechnione. Owocem takiego podejścia jest to, że w Polsce pracownicy Janssen są z nami związani przez długie lata. Dzieje się tak m.in. dlatego, że każdy pracownik ma możliwosć rozwoju kompetencji i odkrywania nowych interesujących obszarów. Pracownicy mają możliwość zmiany ról, jeśli poszukują nowych wyzwań. Ułatwia to również fakt, że J&amp;J działa w trzech sektorach – farmaceutycznym jako Janssen, a także konsumenckim i sprzetu mędycznego. Dbamy o pracowników i jest to inwestycja, która się zwraca.<br><br><em><strong>Możecie się pochwalić certyfikatem Great Place to Work. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby go otrzymać?</strong></em><br><br>Jest to kilkuetapowy proces, który ma na celu analizę aktualnego stanu kultury organizacji. Badanie zaczyna się od przeprowadzenia ankiety wśród pracowników i przedstawienia informacji o programach i praktykach zarządzania ludźmi w firmie. Tym samym o certyfikacji decyduje głos pracowników, co jest dla mnie szczególnie ważne, bo badanie jest w pełni niezależne i prowadzone przez zewnętrzny podmiot.<br><br>W następstwie badania mamy też informację, z czego pracownicy są zadowoleni, a co należaloby poprawić. Monitorujemy to również samodzielnie, corocznie przeprowadzając wewnętrzne badanie.<br><br><em><strong>Kładziecie nacisk na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Jakie programy są wpisane w ten cel I skąd w ogóle przekonanie, że to ważna sprawa?</strong></em><br><br>Przede wszystkim zadowolony pracownik to efektywny pracownik. Mamy specjalną jednostkę, która dedykowna jest promocji aktywnego trybu życia. Ostatnio nasi pracownicy wzięli dział w globalnej inicjatywie, która polegała na wyczynowym kolarstwie. Przejechane kilometry przełożyły się na środki wypłacone przez J&amp;J na cele charytatywne.<br><br>Wydarzenie odbyło się na Majorce, ale chętni pracownicy udali się tam na własny koszt. Krótko mowiąc, wiele elementów musi się zgadzać na drodze zrównoważnego rozwoju i zaangażowanie pracowników jest również potrzebne.<br><br>W Janssen czas pracy jest bardzo elastyczny – po prostu rozliczamy się z efektów pracy. Pracownicy mają możliwość pracy z domu zarówno w trybie stałym (telepracy), jak i doraźnym (home office). Dość powiedzieć, że mamy w zespole pracowników biurowych, którzy na stałe mieszkają we Wrocławiu, Szczecinie, Poznaniu czy Łodzi.<br><br>Warto zauważyć, że każdy pracownik Janssen, ktorego rodzina powiększy się o dziecko, dostaje dodatkowy urlop macierzyński/tacierzyński płatny w 100 proc. Globalnie J&amp;J przyjął, ze będzie to łącznie 8 tygodni, co w Polsce w praktyce oznacza, że każdy ojciec może skorzystać z dodatkowych 6 tygodni wolnych od pracy, a każda matka przez 8 tygodni będzie otrzymywać 100 proc. wynagrodzenia. To ciekawe i bardzo rzadko spotykane rozwiązanie.<br><br><em><strong>Jakich pracowników potrzebuje przede wszystkim firma farmaceutyczna? Czy łatwo o nich na polskim rynku i co robicie, żeby zdobyć i utrzymać tych najlepszych?</strong></em><br><br>Zawsze poszukujemy pracowników z wysokim potencjałem, którzy chcą się rozwijać, pracować przy innowacjach i dla których innowacja jest istotną wartością. Mamy dobrą renomę jako pracodawca, a tytuł Great Place to Work jest tego dowodem. Innowacyjne produkty i świadomość pracy dla ludzkiego zdrowia dodatkowo motywują ludzi do pracy w naszej firmie, dlatego mamy możliwość zatrudniania najlepszych.<br><br><em><strong>Jaką funkcję w strategii firmy pełni employer branding? Na ile jest to wypełnienie strategii grupy, a na ile wprowadzacie lokalne, polskie pomysły?</strong></em><br><br>Oczywiście mamy globalne standardy, ale nasza organizacja rozumie i szanuje również lokalną charakterystykę. Udział w badaniu Great Place to Work to inicjatywa lokalna. Uniwersalne dla całej grupy jest natomiast wspieranie dynamicznych ludzi, którzy chcą się rozwijać i zespołowo pracować dla zdrowia pacjentów.<br><br><strong>Rozmawiał Karol Dominowski<br><br>PARTNER</br></br></strong></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br></br><br> </br>