Europa jest najbardziej rozpitym kontynentem, ale to Polacy biją na głowę mieszkańców Starego Kontynentu pod względem wlewanego w siebie piwa – twierdzą eksperci Instytutu Jagiellońskiego, komentując swój najnowszy raport. – Każdy pijący Polak w wieku powyżej 15 lat wypija 136 l piwa rocznie, co oznacza 272 półlitrowe puszki. I to piwo odpowiada za gwałtowny wzrost spożycia alkoholu w kraju – mówi dr Artur Bartoszewicz, współautor raportu, ekspert Instytutu Jagiellońskiego i ekonomista SGH. Przekonuje, że listę zaniechań, które doprowadziły do obecnej sytuacji, rozpoczyna dopuszczenie reklamy piwa w 2001 r. – Dało to możliwość związania się branży z zawodowym sportem, choćby poprzez sponsoring piłki nożnej. Piwo dla milionów Polaków stało się nieodłącznym elementem meczu.
Reklama
Efekt? Zdaniem ekspertów IJ radykalnie zmieniliśmy upodobania dotyczące alkoholu. Dziś piwo rocznie odpowiada za spożycie 5,34 l czystego alkoholu na głowę statystycznego Polaka. Dla porównania – wyroby spirytusowe to 3,7 l, a wina i miody pitne – 0,74 l. – Problem jest tym większy, że tylko 46 proc. dorosłych uważa piwo za alkohol – mówi dr Katarzyna Obłąkowska, socjolog i współautorka raportu.