W Signify weszliśmy na drogę zrównoważonego rozwoju wiele lat temu, jeszcze jako Philips Lighting tworząc strategię „Jaśniejsze Życie, Lepszy Świat”. Kluczowym celem było osiągnięcie neutralności węglowej, co udało nam się zrealizować we wrześniu zeszłego roku. Ograniczyliśmy także emisje operacyjne o ponad 70 proc., przechodząc na bardziej energooszczędne technologie, ekologiczne środki transportu, zoptymalizowane planowanie logistyczne oraz bardziej zrównoważone formy podróży służbowych.
W 2019 r. podpisaliśmy 10-letnią umowę o zakup energii wirtualnej z farmą wiatrową w Kisielicach. Pokrywa ona 25 proc. naszego globalnego zapotrzebowania na energię, a w polskich fabrykach wykorzystujemy wyłącznie tę pochodzącą w całości ze źródeł odnawialnych.
Świat stoi w obliczu zmian demograficznych i klimatu, urbanizacji oraz niedoboru zasobów. Będziemy działać jeszcze ambitniej i przyspieszać prace nad rozwiązaniem tych problemów. Zrównoważony rozwój oraz zapewnianie nowoczesnych miejsc pracy to filary naszej strategii, która znacznie wykracza poza neutralność węglową. Planujemy podwoić nasz pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo do 2025 r.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ będą dla nas strategicznym kompasem podczas prac nad osiągnięciem następujących czterech celów.
Podwójne tempo wprowadzania postanowień porozumienia paryskiego
W ramach naszych działań na rzecz klimatu (SDG13) ograniczymy emisje węglowe w całym łańcuchu wartości. Już w 2025 r. osiągniemy cele wyznaczone w porozumieniu paryskim na 2031 r., aby ograniczyć wzrost temperatur do 1,5°C w porównaniu z okresem przedindustrialnym. Dokonamy tego poprzez zwiększenie efektywności energetycznej naszych produktów, co zmniejszy emisje naszych klientów, oraz poprzez ograniczenie emisji węglowych naszych dostawców.
Podwojenie do 32 proc. przychodów z obiegu zamkniętego do 2025 r.
Zużycie zasobów przekracza dziś 1,6-krotnie możliwości naszej planety, a niedobór zasobów oraz odpady osiągają niepokojące poziomy. Skupiamy się na odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji (SDG12) dzięki produktom, które mogą być fabrycznie odnawiane, ponownie wykorzystywane lub poddawane recyklingowi. Obejmuje to przychody z opraw oświetleniowych drukowanych w 3D oraz z lamp ulicznych z komponentami wielokrotnego użytku oraz częściami nadającymi się do recyklingu. Jako lider prowadzimy branżę oświetleniową w kierunku nowego modelu gospodarczego, który pozwoli przedłużyć wykorzystanie materiałów, uniknąć niszczenia zasobów i będzie wspierać klientów we wdrażaniu bardziej ekologicznych technologii.
Podwojenie do 32 proc. przychodów poprzez innowacje przynoszące korzyści społeczeństwu
Kładziemy duży nacisk na wspieranie zdrowia i dobrostanu ludzi (SDG3) oraz zrównoważony rozwój miast i społeczności (SDG11). Obejmuje to wpływy z innowacji, które zwiększają dostępność żywności, bezpieczeństwo i zdrowie. Wiemy, jak kształtować środowisko świetlne, aby miało ono pozytywny wpływ na dobre samopoczucie, inspirowało nas do pracy i zapewniało spokojny sen. Oferujemy oświetlenie, które pozytywnie oddziałuje na cykl okołodobowy człowieka w ten sam sposób jak światło dzienne.
Poszerzyliśmy znacznie ofertę produktów i systemów opartych na technologii UV-C wykorzystywanych w dezynfekcji i zaprojektowanych specjalnie do odkażania powietrza, powierzchni i przedmiotów. Produkty te są skierowane do różnych segmentów rynku, od biur, siłowni, sklepów detalicznych czy magazynów aż po transport publiczny.
Podwojenie zobowiązań w zakresie różnorodności i integracji oraz zwiększenie do 34 proc. odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych
Zwracamy uwagę na rozwój gospodarczy (SDG8) oraz tworzenie nowoczesnych miejsc pracy. Skupiamy się na zwiększaniu różnorodności i integracji oraz podwojeniu do 34 proc. odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych w naszej firmie. Będziemy też przykładać jeszcze większą wagę do bezpieczeństwa pracowników, zrównoważonego rozwoju dostawców oraz inicjatyw CSR, które są realizowane poprzez globalne projekty w ramach Signify Foundation oraz lokalnie przez Signify Poland.
Szkodliwe skutki zmian klimatycznych nie są liniowe, ale to samo można powiedzieć o naszym postępie. Historia pokazała, że wiele transformacji przyspiesza po osiągnięciu pewnego tempa, np. w branży oświetleniowej. Pod koniec 2006 r. żarówki stanowiły nadal 2/3 naszej sprzedaży. W ostatnim kwartale ponad 90 proc. naszych przychodów pochodziło z energooszczędnych produktów, systemów i usług. Świat ma większą populację miejską i więcej punktów świetlnych niż kiedykolwiek wcześniej, ale odsetek globalnego zużycia energii elektrycznej z oświetlenia spada każdego roku, z 19 proc. w 2006 r. do 13 proc. w 2018 r., i spodziewamy się, że do 2030 r. będzie to 8 proc. Deklarujemy, że nasze ambicje przekujemy w działania z korzyścią dla klientów, społeczeństwa i środowiska naturalnego.
Bogdan Ślęk
Dyrektor ds. Public & Government Affairs w Signify
Dyrektor ds. Public & Government Affairs w Signify