O karty płatnicze trzeba dbać jak o gotówkę, a nawet bardziej. Przede wszystkim należy zachować ostrożność przy przekazywaniu informacji poufnych, czyli numeru karty i PIN-u. "Nie wolno udostępniać karty nawet najbliższej rodzinie" - zwraca uwagę Remigiusz Kaszubski ze Związku Banków Polskich (ZBP). Niejednokrotnie zdarzało się, że nawet w rodzinie wzajemne zaufanie zostało nadużyte. Właściciel kart zgłaszał informacje o oszukańczych transakcjach, których - jak się później okazywało - dokonywali członkowie rodziny, którym kiedyś został udostępniony PIN.

"Użyczanie karty może się też źle skończyć, gdy dojdzie do kradzieży i bank zacznie śledzić historię karty oraz obrazy z kamer, żeby sprawdzić, kto nią płacił. Gdy wtedy wyjdzie na jaw, że karta była pożyczana, za transakcje przeprowadzone przez złodzieja bank nie zwróci właścicielowi nic" - dodaje Kaszubski.

ZBP przygotował 24 rady przydatne dla zachowania bezpieczeństwa podczas dokonywania transakcji płatniczych, poniżej niektóre z nich.

1. Podczas transakcji nie należy tracić karty z pola widzenia.

2. Nie należy udostępniać numeru karty nikomu, kto do nas dzwoni, również w sytuacji, gdy osoba dzwoniąca informuje, że są problemy z komputerem i proszą o weryfikację informacji.

3. Nigdy nie odpowiadaj na pocztę elektroniczną, z której wynika konieczność podania informacji o karcie. Nigdy też nie odpowiadaj na e-maile, które zapraszają do odwiedzenia strony internetowej w celu weryfikacji danych, w tym o kartach (to tzw.„phishing”).

4. Nigdy nie należy podawać informacji o karcie na stronach, które nie są bezpieczne. Np. strony ze zdjęciami pornograficznymi lub strony nieznanych szerzej firm oferujące markowy towar po rewelacyjnych cenach.

Reklama

5. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu.

6. Niszcz przed ewentualnym wyrzuceniem wszystkie wnioski na karty kredytowe, które możesz otrzymać drogą pocztową.

7. Nie zapisuj kodu PIN na karcie, ani nie przechowuj go razem z kartą (na wypadek kradzieży portfela czy portmonetki).

8. Chroń swój numer karty i inne poufne kody umożliwiające dokonane transakcji (np. numer PIN, numer CVV 2, numer CVC2), by obcy nie mogli wejść w jego posiadanie, rejestrując obraz karty np. przy użyciu telefonu komórkowego z aparatem fotograficznych, kamerą wideo lub w inny sposób.

9. Sporządź i przechowuj w bezpiecznym miejscu listę numerów kart oraz adresów i telefonów do każdego banku, którego karty posiadasz. Listę tę należy aktualizować za każdym razem, gdy otrzymujemy nową kartę.

10. Traktuj transakcje kartowe z podobną rozwagą jak inne dokonane na rachunku. Sprawdzaj wykonane operacje niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu rachunku dla kart debetowych i zestawienia transakcji dla pozostałych kart. Zachowanie pokwitowań dokonanych transakcji pozwala na szybką ich weryfikację.

11. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.

12. Zawsze niszcz nieprawidłowe pokwitowania, zbieraj pokwitowania transakcji, które nie doszły do skutku.

13. Przed wyrzuceniem niszcz wszystkie dokumenty, które zawierają pełen numer karty.

14. Nigdy nie podpisuj pokwitowania in blanco. W przypadku transakcji w imprinterze zawsze nakreśl linie w czystej części blankietu, tak by nie było możliwe oszukańcze dodanie dodatkowych opłat.

15. Kalka jest bardzo rzadko wykorzystywana, ale jeśli została użyta do transakcji kartą, zniszcz ją.

16. W restauracjach, gdy otrzymujesz wydruk z terminalu z miejscem na wpisanie napiwku wpisz kwotę, lub przekreśl to miejsce poziomą kreską.

17. Jeśli się przeprowadzasz, nie zapomnij jak najszybciej poinformować banku, który wydał karty, o zmianie adresu.

18. Jeżeli byłeś w sytuacji, która sprzyjała kradzieży sprawdź, czy masz karty.

Szersze materiały dotyczące bezpieczeństwa transakcji w internecie można znaleźć na stronie Forum Technologii Bankowych www.ftbforum.pl.

Co zrobić, gdy zginie karta kredytowa

Koniecznie jak najszybciej trzeba ją zastrzec. Jeśli nie pamiętamy numeru telefonu do czynnego całą dobę centrum autoryzacji kart naszego banku (znajduje się na odwrocie karty), to można skorzystać z informacji na stronie www.zbp.pl, gdzie w prawym górnym rogu w zakładce „zastrzeż kartę” można znaleźć kontakty do wszystkich banków. Można też zadzwonić pod alarmowy nr 112 i poprosić o pomoc.

Za transakcje dokonane przed zastrzeżeniem karty jej posiadacz odpowiada do kwoty stanowiącej równowartość 150 euro, resztę pokrywa bank, chyba że to my zaniedbaliśmy swoich obowiązków, wtedy obciążają nas całe koszty użycia karty przez inną osobę. Nie będziemy odpowiadać, jeśli do transakcji doszło z winy wydawcy karty lub akceptanta, np. sprzedawca, czyli akceptant, który nie sprawdził dokładnie podpisu. Możemy też nie pokrywać oszukańczych transakcji, jeśli karta jest dodatkowo ubezpieczona.

--------------------------------------------

» Karty kredytowe - sprawdź zestawienie ofert