Początki branży śmigłowcowej w Polsce

Reklama

Wszystko zaczęło się na początku lat 50-tych na Lubelszczyźnie. Na terenie Szkoły Pilotów Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej wybudowano zakłady lotnicze, których początkowo głównym przeznaczeniem była produkcja części do myśliwców MIG-15. Istniejące w Świdniku lotnisko włączono do kompleksu fabrycznego i na dziesięciolecia zyskało status lotniska przyzakładowego. Już pięć lat po uruchomieniu fabryki uzyskano licencję na produkcję SM-1, pierwszego śmigłowca produkowanego w Polsce! Po SM-1 przyszła kolej na Mi-2, których wyprodukowano ponad 5500 egzemplarzy, co daje świdnickim zakładom trzecie miejsce na świecie pod względem liczby wyprodukowanych helikopterów!

Dzięki tak intensywnej produkcji zakład się rozwijał i uzyskiwał nowe kompetencje. Umożliwiło to zaprojektowanie prawdziwie polskiego śmigłowca – najbardziej znanego dziś produktu firmy W-3 Sokół. Od 1988 roku kiedy „Sokół” wszedł do seryjnej produkcji dostarczono klientom z całego świata 180 egzemplarzy w bardzo szerokim wachlarzu wyposażenia. Sokoły służą w policji, straży granicznej, ratownictwie górskim (TOPR), gaszą pożary. Największa liczba tych maszyn służy w Polskich Siłach Zbrojnych, mających oprócz wersji podstawowej, wersję wsparcia bojowego W-3PL „Głuszec”. Sokoły są również produkowane w wersji pasażerskiej VIP np. do transportu Prezydenta RP. Kolejnym po Sokole prawdziwie polskim śmigłowcem, zaprojektowanym przez polskich inżynierów i produkowanym w Polsce, jest jednosilnikowy SW-4. To śmigłowiec doskonale znany polskim pilotom wojskowym, gdyż to on w wersji wojskowej – SW-4 Puszczyk - został wybrany jako docelowa maszyna treningowa w wojskowej Szkole Orląt w Dęblinie.

SW-4 cieszy się też powodzeniem na rynku cywilnym (ponad 40 sprzedanych egzemplarzy). Do tej pory trafił do Brazylii, Włoch, Korei Południowej, na Ukrainę oraz do Chin. Chiński rynek może być przyszłością SW-4 - kilka miesięcy temu firma podpisała bowiem umowę z tamtejszym dystrybutorem, zakładającą zobowiązanie sprzedaży 10 SW-4 w Chinach.

Trzeci filar AgustaWestland w Europie

W 2010 r. PZL-Świdnik dołączył do europejskiej rodziny AgustaWestland (AW), stając się trzecim europejskim filarem śmigłowcowego koncernu, obok zakładów w Wielkiej Brytanii i Włoszech. Zapewniło to większy dostęp do światowych rynków, zwiększając możliwości eksportowe produkowanych w Polsce śmigłowców (SW-4 był główną atrakcją prezentacji AW w USA w 2014 r., a dzięki wsparciu koncernu udało się znaleźć nowych nabywców Sokoła - dostawy na Filipiny, do Hiszpanii czy Ugandy).

Od udanej prywatyzacji AgustaWestland zainwestowała w Świdniku ponad 600 mln PLN (w tym koszty prywatyzacji) w infrastrukturę, poprawę poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, szkolenia personelu oraz transfer nowych technologii i własności intelektualnej. Umożliwiło to realizację zaawansowanych technologicznie projektów, które wyznaczają dalszy kierunek rozwoju PZL-Świdnik.

Polscy inżynierowie rozwijają śmigłowcowe technologie przyszłości

SW-4 Solo, będący efektem współpracy polskich i włoskich inżynierów, to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie osiągnięć lotniczych ostatnich lat. W zależności od potrzeb klientów i rodzaju powierzonych mu zadań, Solo będzie mógł realizować misje bezzałogowe, jak i z pilotem na pokładzie.

Już kilka państw wykazało zainteresowanie tą nowoczesną maszyną. We wrześniu 2015 r. zakończono realizację kontraktu zawartego z brytyjskim MON na przeprowadzenie pokazu zdolności tej maszyny, który zakładał realizację 27 godzin lotów demonstracyjnych oraz 22 symulacje automatycznego lądowania na pokładzie okrętu.

Reklama

W 2014 r. zakończono zaś pokaz SW-4 Solo dla włoskiego MON, które chciało ocenić technologię bezzałogowych wiropłatów oraz ich potencjał do zapewnienia lepszych zdolności operacyjnych włoskiego wojska w przyszłości. Solo doskonale też spisał się podczas ćwiczeń wojskowych „Italian Blade” przeprowadzonych przez Europejską Agencję Obrony. A podczas ostatnich pokazów lotniczych w Dubaju zrobił prawdziwą furorę!

PZL-Świdnik elementem systemu obronnego Polski

Zatrudniający prawie 3500 pracowników, w tym prawie 650 inżynierów, PZL-Świdnik jest obecnie największym producentem statków powietrznych w Polsce, który może pochwalić się dostarczeniem ponad 7400 śmigłowców do klientów z ponad 40 krajów na całym świecie. Zakład jest jednym z największych przedsiębiorstw w polskim sektorze lotniczym, którego łańcuch dostawców obejmuje prawie 1000 polskich firm. Dzięki rozbudowanej grupie polskich kooperantów, silnemu zaangażowaniu w transfer nowoczesnych technologii i know-how do Polski, niemal 900 mln zł rocznych obrotów, sprzedaży eksportowej przekraczającej 700 mln zł rocznie oraz średnio 100 mln zł odprowadzanych rocznie do budżetu państwa w podatkach, PZL-Świdnik jest kluczowym integratorem polskiego sektora lotniczego oraz jednym z kół zamachowych rozwoju polskiej gospodarki.

PZL-Świdnik jest także głównym dostawcą śmigłowców dla polskiego wojska - prawie 160 świdnickich maszyn jest obecnie eksploatowanych przez polskie siły zbrojne. Stanowi to niemal 80% wszystkich śmigłowców dostarczonych w ciągu ostatnich 10 lat.