"Wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, przedstawiamy wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych" - podał w poniedziałek Urząd Komunikacji Elektronicznej. Wzór pisma dostępny jest pod adresem: http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead01&news_cat_id=168&news_id=6420&layout=3&page=text .

Reklama

SMS-y Premium to wiadomości o podwyższonej opłacie. W tego typu usłudze za wzięcie udziału w konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych. Na stronie internetowej UKE zamieszczony jest rejestr numerów wykorzystywanych przez dostawców usług o podwyższonej opłacie. Można go znaleźć pod adresem: http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead24&news_cat_id=277&news_id=3794&layout=9&page=text

UKE radzi też, aby nie brać udziału w żadnych konkursach i loteriach SMS, zanim nie poznamy ich regulaminu. Nigdy nie należy brać też udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące, które z reguły są kosztowne.

"Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę"- czytamy na stronie UKE.

Reklama

Urząd przedstawił też klucz, na podstawie którego można rozpoznać cenę konkursowego SMS-a.

Wiadomości wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.



Reklama

Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1 zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer rozpoczynający się od cyfr 75 - zapłacimy 5 zł plus VAT.

Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto - przykładowo za wiadomość wysłaną na numer rozpoczynający się od cyfr 920 zapłacimy 20 zł plus VAT.

Konsumenci mogą też zwracać się o pomoc do Centrum Informacji Konsumenckiej UKE pod numerami: 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74.

W ubiegłym tygodniu prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska zaapelowała do operatorów telekomunikacyjnych, by "radykalnie" zareagowali na rosnącą liczbę przypadków nieuczciwego wykorzystywania konkursów i loterii SMS.

Jak poinformowała, do Urzędu napływa wiele pism dotyczących usług Premium Rate. Przykładowo, przy próbie złożenia reklamacji rachunku (w salonach operatora lub za pośrednictwem infolinii) zawierającego opłaty za udział w loterii, klienci są odsyłani do organizatora, który działa na zlecenie operatora. Zazwyczaj otrzymują oni wówczas informację, że operator nie jest organizatorem loterii i nie odpowiada za jej prawidłowe przeprowadzenie oraz ewentualne roszczenia uczestników.

Niejednokrotnie - zdaniem prezes UKE - operatorzy w reakcji na reklamacje klientów w sprawie loterii nie potrafią udzielić jednoznacznej odpowiedzi, kiedy i w jaki sposób abonent przystąpił do danej loterii. Ponadto w wyjaśnieniach dotyczących opłat za usługi Premium rate wskazują, iż nie są ich dostawcami, a bliższych informacji o takim dostawcy może udzielić jedynie UKE. Zdaniem Streżyńskiej, operator równie skutecznie co UKE może udzielić informacji o firmie organizującej konkursy i loterie sms.