MobileFormats, firma organizująca konkursy i loterie SMS dla takich spółek jak Radio Zet, TVN, Edipresse i Bauer, pozyskała właśnie do współpracy TVP. Podpisała umowę na organizację Megaloterii z publicznym nadawcą. Osoby, które kupią dostęp do serwisu internetowego vod.tvp.pl z filmami i serialami w sieci, mogą wygrać nawet 400 tys. zł. – Strategicznie stawiamy na współpracę ze spółkami medialnymi, które będą coraz więcej inwestować w usługi SMS – mówi Paweł Nowak, prezes MobileFormats.

Konkurenci też idą w tym kierunku. – Oprócz bliskiej współpracy z operatorami komórkowymi stawiamy na zaawansowane, wysoce interaktywne usługi dla mediów – deklaruje Grzegorz Witerski, prezes InternetQ Poland, innej firmy działającej na tym rynku.

To odpowiedź na nadchodzące zmiany na rynku, które przyniesie nowe prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z przepisami uczestnicy konkursów mają być lepiej chronieni. Operatorzy komórkowi będą musieli na żądanie abonentów blokować wiadomości premium SMS. Za każdym razem klient będzie musiał otrzymywać informację o cenie wiadomości i nazwę firmy obsługującej usługę. Oprócz tego, gdy użytkownik przekroczy 31 zł brutto dziennie i 200 zł brutto miesięcznie, operator będzie musiał go o tym poinformować.


Zaostrzenie regulacji to odpowiedź na pojawiające się skargi klientów na wysokie rachunki wynikające z niejasnych zasad uczestnictwa w konkursach. Niektóre opiewały na kilka tysięcy złotych, a klienci reklamowali, że nie wyrażali zgody na udział w konkursie. Urząd antymonopolowy karał firmy za wprowadzanie klientów w błąd. Rekordową karę, w wysokości 5 mln zł, nałożył na Erę (obecnie T-Mobile). Zmiany w prawie przygotowały wspólnie Urząd Komunikacji Elektronicznej z Ministerstwem Infrastruktury. Uchwalona przez Sejm i czekająca na podpis prezydenta nowelizacja ustawy ograniczy przychody firm żyjących z loterii i konkursów. – Liczba graczy może być mniejsza – przyznaje Paweł Nowak, prezes MobileFormats.

Pozyskanie nowych partnerów, którzy będą chcieli organizować loterie i konkursy, może pomóc uratować przychody kilkudziesięciu firm świadczących tego typu usługi. Według szacunków firmy badawczej PMR usługi dodane w telefonii komórkowej stanowią ok. 11 proc. rynku usług dodanych i multimedialnych, wycenianego na 9,6 mld zł. Rocznie kilkanaście firm świadczących usługi premium SMS walczy o 1 mld zł. – Sądzę, że SMS-y stanowią większość tego tego rynku, 80 – 90 proc. – tłumaczy Grzegorz Witerski.

Witerski podkreśla, że część zmian w ustawie nie jest zaskoczeniem, bo zostały wcześniej uzgodnione przez samą branżę. – Mam nadzieję, że konsumenci, zyskując lepszy dostęp do informacji na temat usług premium rate, będą nadal chętnie z nich korzystać. Na ostateczną ocenę konsekwencji nowych rozwiązań dla całej branży musimy jeszcze poczekać – dodaje.