Jakie informacje znajdziesz w przesłanym podsumowaniu?

Płatnicy składek, którzy w 2024 roku rozliczali i wpłacali składki, otrzymają szczegółowe informacje na temat swojego konta w ZUS. Znajdą tam: saldo konta, czyli informację, czy występuje nadpłata, niedopłata lub saldo zerowe, podsumowanie wpłaconych kwot w 2024 roku, informację o tym, na jakie należności ZUS rozliczył dokonane wpłaty, w przypadku zadłużenia spłacanego w ratach – pozostałą do spłaty kwotę.

Reklama

Co zrobić w przypadku niedopłaty?

Jeśli w przesłanej informacji wykazana jest niedopłata, należy jak najszybciej uregulować brakujące środki. Płatnik ma do wyboru dwie możliwości. Jednorazową wpłatę zaległości – przy czym naliczone odsetki można samodzielnie obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dostępnego na stronie ZUS. Rozłożenie zadłużenia na raty – w tym celu należy złożyć wniosek o układ ratalny.

Płatnikom, którzy zdecydują się na spłatę ratalną, ZUS oferuje pomoc doradców ds. ulg i umorzeń. Doradcy mogą udzielić szczegółowych informacji, przedstawić najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia oraz pomóc w wypełnieniu wniosku. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie lub umówić się na e-wizytę.

Co zrobić z nadpłatą?

Płatnicy, którzy mają nadpłatę, mogą wykorzystać ją na rozliczenie bieżących składek – wystarczy pomniejszyć najbliższą wpłatę o wysokość nadpłaty, złożyć wniosek o zwrot nadpłaty (formularz RZS-P). Nadpłaty są zwracane wyłącznie na numer rachunku bankowego przypisanego do konta płatnika w ZUS.

Ważne informacje dla płatników składek

Przekazane informacje obejmują stan kont płatników składek według danych na dzień 31 grudnia 2024 roku. W przypadku, gdy płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe lub dokonywał wpłat po tej dacie, aktualne saldo można sprawdzić na swoim profilu w PUE/eZUS.