Eksperci z E&Y, którzy przygotowali "Światowe Badanie Klientów Banków Detalicznych" wskazali podczas wtorkowej konferencji prasowej, że powodem spadku zaufania do banków jest m.in. trudna sytuacja gospodarcza strefy euro (58 proc. wskazań), a także niezadowolenie z jakości obsługi, doradztwa i oferowanych produktów (47 proc.).

Reklama

Dyrektor w grupie rynków finansowych E&Y Piotr Popowski powiedział, że mimo to Polacy ufają bankom. Potwierdzają to wyniki badań w innych krajach. Dla porównania 59 proc. Niemców, 65 proc. Brytyjczyków, 58 proc. Francuzów i 76 proc. Hiszpanów ufa bankom mniej niż przed rokiem.

Jednocześnie autorzy badania zwrócili uwagę, że w Polsce 11 proc. klientów przyznało, że ich zaufanie do banków wzrosło - to największy wzrost w Europie. Tego samego zdania było po 5 proc. Niemców, Brytyjczyków i Hiszpanów, a w przypadku Portugalczyków - 2 proc.

W porównaniu z ubiegłym rokiem spadek zaufania do banków jest w Polsce większy. Oznacza to, że Polacy zaczynają dostrzegać trendy międzynarodowe i to, że ogólnie w sektorze bankowym w całej Europie i na świecie nie dzieje się dobrze, mimo że nasz sektor bankowy jest niezwykle stabilny i w dobrej pozycji kapitałowej - ocenił Popowski.

Reklama

Z badania wynika też, że 12 proc. Polaków w najbliższym roku planuje zmienić bank na inny. Powodem są m.in. wysokie prowizje i opłaty.

Przy zmianie banku na inny najchętniej kierujemy się przede wszystkim opiniami znajomych - wskazało tak 72 proc. ankietowanych, na kolejnym miejscu był internet (70 proc.) oraz raporty w mediach (62 proc.).

Menedżer w grupie rynków finansowych Ernst & Young Piotr Frankowski powiedział, że na szarym końcu znalazła się reklama banków. "Co trzeci klient przy wyborze banku kieruje się reklamą. Przekładając to na złote, to z każdego milion zainwestowanego przez banki w reklamę, 600 tys. można od razu wyrzucić do kosza. To istotny sygnał dla banków" - powiedział.

Reklama

Eksperci E&Y wskazali, że w czasach niepewności na rynkach finansowych bankom opłaca się inwestować w jakość kontaktów z klientem i działania wizerunkowe. Ponadto powinny zwracać większą uwagę na politykę cenową produktów i usług.

"Światowe Badanie Klientów Banków Detalicznych" powstało w marcu br. To druga ich edycja, uczestniczyło w niej ponad 28,5 tys. klientów banków z 35 krajów, w tym reprezentatywna grupa 500 klientów z Polski.