Na potrzeby starszych ludzi zareagowało niemało odpowiedzialnych społecznie firm, przygotowując dla nich poradniki, instruktaże, ulotki informujące we w miarę prosty i przejrzysty sposób, jak korzystać z technologicznych zdobyczy. Wiele publikacji zaczęto drukować większą, czytelniejszą czcionką, zadbano o zrozumiałe schematy postępowania. Te procesy zaczęły się jeszcze przed wybuchem pandemii, jednak z jej nastaniem inicjatyw zapewniających seniorom wsparcie i ułatwiających nieco życie pojawiło się więcej.
Zainteresowani seniorzy mogli się nauczyć, jak korzystać bankowości online oraz mobilnej (np. Credit Agricole), płacić przez internet rachunki, składać wnioski o pomoc, jak korzystać z komunikatorów. Uczestnicy szkoleń mogli lepiej poznać podstawowe możliwości smartfonów, a także użyteczne funkcje i aplikacje mogące wesprzeć ich w życiu codziennym. Dowiedzieć się m.in. jak uaktywnić funkcję wiadomości alarmowej w swoim telefonie, udostępnić lokalizację bliskim lub zmierzyć puls przy pomocy smartfonu (Samsung). Uruchomiono indywidualne konsultacje telefoniczne (Polski Fundusz Rozwoju), podczas których seniorzy otrzymywali odpowiedzi na pytania dotyczące wykorzystania nowych technologii w codziennym życiu.
Obsługujący infolinie przedsiębiorcy opracowali na własne potrzeby specjalne procedury rozmowy z seniorami, a nawet decydowali się na kierowanie rozmów w call centre do wytypowanych osób, specjalnie przeszkolonych i posiadających sprzyjające takim konwersacjom cechy osobiste jak cierpliwość, empatia. Zniesiono również ograniczenia dotyczące czasu trwania rozmowy z seniorami (Orange).
Nową ścieżką wspierania ludzi starszych było otwieranie telefonów zaufania – dla osób dotkniętych skutkami pandemii (PFR) albo ogólnopolski telefon zaufania dla osób starszych (MetLife). Ważna i chwytliwa okazała się także inicjatywa przekonywania małych lokalnych środowisk (blok, osiedle) do rozwijania działań samopomocowych (Adamed). Inicjatywa polegała na apelu o wsparcie swoich starszych sąsiadów. Chętni do pomocy mieli powiesić na klatce schodowej lub wrzucić do skrzynki osoby samotnej deklarację z numerem telefonu, by potrzebujący mogli skontaktować się i poprosić o pomoc w załatwianiu codziennych spraw.
Reklama
Ważną częścią działań przedsiębiorców stało się bezpośrednie wsparcie seniorów, wynikające z przekonania, że bieda w coraz większym stopniu dotyczy osób starszych o niskich dochodach, samotnych, borykających się z chorobą lub niepełnosprawnością. Jednym z rozwiązań było wydawanie seniorom kart zakupowych (Biedronka we współpracy z Caritas). Seniorom przydzielono także do pomocy wolontariusza, który wspierał ich w codziennych zakupach. Wsparcie w postaci bonów żywnościowych, ciepłych posiłków i środków ochrony osobistej (maseczki, płyny dezynfekcyjne) oraz „koperty życia”, w której można przechowywać informacje potrzebne ratownikom medycznym, otrzymywały również osoby w wieku 60 plus, zagrożone wykluczeniem społecznym z powodu ubóstwa, braku samodzielności lub niepełnosprawności (GAZ-SYSTEM w porozumieniu także z Caritas).
Reklama
– Programy wsparcia społecznego, realizowane przez spółkę, takie jak „GAZ-SYSTEM dla Seniora”, dotyczą najbardziej potrzebujących i poszkodowanych przez los. W tym roku po raz pierwszy działania swoje skierowaliśmy do osób starszych, które były tak mocno narażone na skutki pandemii koronawirusa. Cieszymy się, że dzięki współpracy z Caritas Polska mogliśmy do nich dotrzeć z pomocą – powiedział Tomasz Stępień, prezes przedsiębiorstwa
___________________________________________________________

Raport o odpowiedzialnym biznesie

Firmy, które prowadzą działania wpisujące się w strategię odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju w 2021 r. mogą je zgłaszać do publikacji przygotowywanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To doroczny raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, jego 20. już edycja. Czas na zgłaszanie firmowych działań zaplanowano do 14 stycznia i odbywa się ono poprzez formularz na stronie www.odpowiedzialnybiznes.pl/raport2021. Udział w publikacji jest bezpłatny.
W poprzedniej edycji raportu znalazło się prawie 2 tys. przykładów działań 225 firm.
Inicjatywy oraz projekty CSR zostaną pogrupowane według siedmiu obszarów normy ISO 26000. Weryfikacji zgłoszeń dokonuje Komitet Merytoryczny złożony z przedstawicieli Forum Odpowiedzialnego Biznesu.