Ranking przygotowany przez "Politykę" powstaje na podstawie badań ankieterów instytutu badawczego SMG/KRC, którzy wcielili się w rolę tajemniczych klientów. Nie badano dyskontów. Sprawdzano jednak - w miarę dostępności -ceny konkretnych produktów. Wyniki rankingu zaskakują. Dyskonty wcale nie są najtańsze. "Polityka" napisała, że udało się znaleźć 30 wspólnych produktów – w sieciach hipermarketów płacono za nie średnio 72,80 zł, zaś w dyskontach – średnio 75,90 zł. Sprawdzono też jak ceny w hipermarketach mają się do tych w sklepach osiedlowych. 38 produktów z koszyka kosztowało w hipermarketach średnio 112,60 zł, zaś w sklepach osiedlowych – 157,70 zł.

Najtańszy hipermarket...

Z badań "Polityki" wynika, że najtańszym hipermarketem jest Auchan. Kolejne miejsca zajęły Tesco oraz Carrefour. Stosunkowo niewielka różnica między wartością koszyka sieci najdroższej – którą w tym roku okazał się Real – a najtańszej (zaledwie 24,80 zł) może świadczyć, że sieci bardzo dokładnie monitorują wzajemnie swoje ceny. – Auchan sprawdza ceny w najbliższych placówkach konkurencji i jeśli zauważy, że jakiś produkt jest w atrakcyjnej promocji, natychmiast obniża cenę u siebie – opowiada Marcin Dobek z agencji AbrSesta, która na zlecenie sieci zajmuje się monitoringiem poziomu cen.

Najbardziej przyjazny sklep

Zbadano też przyjazność sieci wobec klienta. W tej kategorii drugi rok z rzędu liderem jest sieć Tesco. Wyraźnie wyprzedziła konkurentów, jeśli chodzi o szybkość obsługi (krótkie kolejki), jakość świeżych warzyw i owoców, a także porządek na półkach i ogólną czystość w sklepie. Dwa kolejne miejsca zajmują Auchan oraz Carrefour  – i to jest pewna nowość, bo francuskie sieci nie słyną z pedantycznego przywiązania do ładu i porządku w sklepie, nadrabiając zazwyczaj w innych miejscach naszego zestawienia. W wyniku ekologicznej rewolucji darmowych torebek foliowych na zakupy nie uświadczymy w hipermarketach Carrefour, E.Leclerc i Kaufland. Najlepsze warzywa i owoce znajdziemy w Tesco, Auchan oraz E.Leclerc.

Słabo z tym – podobnie jak ze świeżymi rybami – będzie w Kauflandzie.

Najlepszy sklep

Na koniec zsumowano punkty za najtańsze zakupy i najbardziej przyjazne. Wygrała sieć Tesco, która wyprzedziła konkurentów, jeśli chodzi o jakość, zachowując przy tym bardzo rozsądny poziom cen. Wieloletni lider Auchan utrzymuje zaszczytną drugą lokatę, zaś nadspodziewanie dobrze poradził sobie Carrefour. Zdziwienie budzi za to niska lokata sieci Real, której nie udało się utrwalić wysokiej formy. Można odnieść wrażenie, że w tej sieci panuje zastój. Jak podaje "Polityka", nieoficjalnie mówi się, że grupa Metro (właściciel Reala) przechodziła restrukturyzację i zaciekle walczy o lepsze finansowe wyniki w skali globalnej. W marcu szefowie Reala informowali, że w 54 halach zredukowali zatrudnienie o 850 osób. To musiało odbić się na jakości.