W zaprezentowanym w środę raporcie Wancer podkreśla, że biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną oraz plany nowych regulacji sektora finansowego, banki powinny głęboko zmienić sposób prowadzenia działalności, m.in.: postawić na jakość, a nie ilość oferowanych usług, zmienić podejście do pracowników, zaoferować jak najszerszą informację o swoich produktach. Banki, które tego nie zrobią, w perspektywie kilku lat mogą mieć problemy nie tylko z poprawą swojej pozycji rynkowej, ale nawet z jej utrzymaniem - przestrzegł.

Józef Wancer uważa, że najlepszym momentem na takie zmiany jest faza wzrostu gospodarczego, a prognozy zgodnie przewidują na najbliższe lata dla Polski ustabilizowanie wzrostu w okolicach 4 proc. W ciągu ostatnich dwóch lat - z powodu kryzysu - banki zredukowały koszty i ograniczyły ryzyko. "Analizując skutki tych działań można wnioskować, że koszty funkcjonowania zostały zracjonalizowane i są pod kontrolą. Teraz priorytetem powinno być zwiększenie przychodów przez podniesienie jakości oferowanych usług. Konieczna jest zmiana filozofii zarządzania. Ci którzy się spóźnią, będą mieli bardzo poważne problemy" - powiedział.

W ocenie Wancera, bankom umyka to, że należy skoncentrować się na samym kliencie, a nie oferowaniu mu kolejnych produktów. "Usługi są ważniejsze niż produkty. Dużo taniej wychodzi dawanie nowych usług posiadanemu klientowi niż szukanie nowych klientów" - podkreślił, dodając, że klient jest gotów zapłacić więcej za lepszą usługę. "To z kolei wymusi zmiany w sposobie zarządzania bankiem, będzie wymagało szerszych kompetencji pracowników i nowego modelu sprzedaży, skoncentrowanego na kliencie" - mówił.

Wancer uważa też, że bankom brakuje długookresowej wizji, a żeby ją wypracować, konieczna jest zmiana ich kultury korporacyjnej. Jak mówił, obecnie dominuje myślenie krótkookresowe, które np. powoduje, że pracownicy nie znają celu działania firmy. Wskazywał, że pracownicy powinni zostać "właścicielami celu firmy", a to zadanie na lata, wymagające właśnie wizji.

Zdaniem eksperta konieczna jest również zmiana podejścia do pracownika, jak chociażby zwiększenie w ramach wynagrodzenia udziału jakości usług, a nie ilości sprzedanych produktów. Wancer zauważył też, że badania pokazują, że im bardziej dostosowuje się środowisko firmy do potrzeb pracowników, tym lepsze efekty dla samej firmy. Zaznaczył, że takich badań wewnętrznej sytuacji w firmach w Polsce brak. (PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

wkr/ je/ mag/