Eksperci z BCG podkreślają, że przyczyną obecnego kryzysu na rynku reklam są nowe technologie i zmiany zwyczajów czytelników oraz przede wszystkim coraz większa popularność darmowych serwisów informacyjnych w Sieci. Według przeprowadzonych przez nich badań aż 49 proc. Włochów zgodziłoby się zapłacić za kompletne wydanie papierowe w wersji online.

>>>Jak Michaił Gorbaczow został celebrytą

Taki sam odsetek skłonny byłby otrzymywać odpłatnie wybór najciekawszych bieżących informacji . Nieco mniej (44 proc.) zgodziłoby się zapłacić za pakiet wiadomości raz dziennie. Na kolejnych miejscach znalazł się dostęp do numerów archiwalnych oraz komentarze i opinie. Ostatnie trzy zajmują treści gospodarcze, serwisy plotkarskie i wydarzenia kulturalne. Włosi nie chcą jednak płacić więcej niż pięć euro czyli około jednej trzeciej tego, ile wydają obecnie w kioskach. Wynika to z przyzwyczajenia do darmowego dostępu do informacji w Internecie, jak równieź świadomości "niematerianości" wydań online i niższych kosztów dotarcia do czytelnika.