Pogarszającą się koniunkturę w branży handlowej widać w wynikach firm. Co prawa w pierwszym kwartale 2010 r. sprzedaż porównywalna (bez nowych sklepów) Tesco w Polsce wzrosła o 1,6 proc, ale w II kwartale sieć miała w sumie o 2,2 proc niższe przychody. Carrefour w III kwartale zanotował spadek sprzedaży o 3,3 proc. Obroty francuskiej sieci od początku roku były o 1,6 proc niższe niż rok wcześniej.

Reklama

Z niedawnego raportu firmy Coface wynika, że po trzech kwartałach liczba upadłości w handlu detalicznym wzrosła o 65 proc. do 33 podmiotów. "Wiąże się to z coraz intensywniejszą konsolidacją tego rynku i wypieraniem firm mniejszych i słabszych przez duże sieci" - wyjaśnia Marcin Siwa, dyrektor ds. oceny ryzyka w Corface Poland.

Euromonitor International prognozuje, że w tym roku wartość handlu ogólnospożywczego wzrośnie jedynie o 1,4 proc. do 163,2 mld zł. Przyszły rok ma być niewiele, ale jednak lepszy z 1,8 proc. dynamiką wzrostu. "W sezonie świątecznym jeszcze nigdy obroty nie spadły. Z kolei jeśli chodzi o wyniki całego rynku to sprzedaż w przyszłym roku będzie przynajmniej na poziomie wyników tegorocznych" - przewiduje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.