Rachunek inwestycyjny to fundament i platforma relacji inwestycyjnej klienta z biurem maklerskim, gdzie poza podstawową transakcyjnością zyskuje on dostęp do szerokiej oferty inwestycyjnej w kraju i za granicą, w tym do otwartej architektury funduszy inwestycyjnych, produktów strukturyzowanych, rozwiązań emerytalnych (IKE, IKZE), usług inwestycyjnych takich jak doradztwo inwestycyjne czy też notowań giełdowych, analiz i komentarzy rynkowych itd.
Monika Szlosek, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w Biurze Maklerskim Pekao / Fot. materiały prasowe
Szeroka oferta produktowa to jednak nie wszystko. Coraz częściej klienci wskazują na wysoką jakość platform internetowych czy aplikacji mobilnych jako główny argument decydujący o ich aktywności inwestycyjnej.

Kluczowy omnichannel

Standardem jest już dzisiaj jedno bezpieczne logowanie do serwisu internetowego lub aplikacji mobilnej (tzw. SSO, single sign on) czy też dostęp do rachunku inwestycyjnego z poziomu każdego urządzenia, gdzie serwis internetowy automatycznie dopasowuje się do dowolnego ekranu, co wpływa na wygodę korzystania z rachunku inwestycyjnego także na telefonie i tablecie.
Kluczowy jest jednak wielokanałowy (omnichannel) dostęp klienta do rachunku inwestycyjnego. Dziś klienci chcą płynnie poruszać się pomiędzy kanałami, bez konieczności powtarzania tych samych czynności czy podawania tych samych danych. Omnichannel, opierający swoje założenia na holistycznym współistnieniu kanałów dostępu, zaczyna być też rozszerzany o tzw. omnipresence (wszechobecność), która wypełnia i jednocześnie pozwala personalizować każde potencjalne miejsce komunikacji z klientem z wykorzystaniem wszelkich możliwości, jakie dają nowe technologie.
Warto zdać sobie sprawę z tego, że żyjemy w erze kultury nanosekundy, gdzie coraz trudniej jest zdobyć i utrzymać uwagę klienta czy też wywołać efekt zaskoczenia i wyróżnienia się w sytuacji dostępu do podobnych produktów inwestycyjnych na rynku. Dlatego też zaangażowanie ekspertów i zespołów odpowiedzialnych za ofertę inwestycyjną i jej dostępność w omnichannel jest coraz częściej kierowane na projektowanie i tworzenie doświadczeń klienta z wyróżniającym się na tle konkurencji user experience. Projektowane investment experience uwzględnia zarówno inwestorów początkujących, którzy zaczynają budować swoją wiedzę oraz doświadczenie w świecie inwestycji i potrzebują właściwego on-boardingu i nawigowania, po zaawansowanych inwestorów, którzy cenią sobie szybki dostęp do transakcji i możliwość realizacji zleceń na „jeden klik”, czy to z poziomu wykresu notowań akcji danej spółki, czy też alertów/powiadomień.

Potrzebna refleksja

Narzędzia, platformy czy aplikacje, jakie dajemy do ręki klientom, powinny dawać szybki i wygodny dostęp do rachunku inwestycyjnego oraz wszelkich usług i produktów inwestycyjnych, być proste i intuicyjne w codziennym korzystaniu.
W kontekście postępującej cyfryzacji warto zastanowić się także nad tym, jak kształtować ofertę inwestycyjną z myślą o przyszłości, a nie szybko i zgodnie z panującą modą digitalizować wszystko już dziś. Ważna staje się refleksja, jak można oferować jeszcze lepsze produkty i usługi inwestycyjne w świecie cyfrowym.
Inwestycja w rozwój narzędzi, platform omnichannel, aplikacji oraz zdalnych kanałów dostępu, czyli budowa cyfrowego ekosystemu rozwiązań dla klientów inwestycyjnych, powinna być wyskokiem priorytetem dla biur maklerskich i banków. Szeroka oferta produktów i usług inwestycyjnych to podstawa, ale zdalny i intuicyjny dostęp do rachunku inwestycyjnego oraz wszystkich możliwości, jakie on daje, może stanowić klucz do sukcesu w zakresie aktywności inwestycyjnej klientów, jak też pozyskiwania młodego pokolenia inwestorów.
Partner
Fot. materiały prasowe