Jedna oferta - od konsorcjum, którego liderem jest włoski Alstom - wpłynęła w przetargu na szybkie pociągi dla PKP Intercity - poinformowała rzeczniczka przewoźnika Małgorzata Sitkowska. Teraz oferta będzie analizowana pod kątem zgodności z warunkami zamówienia.

Chodzi o przetarg na 20 nowoczesnych pociągów, mogących osiągać prędkość ponad 200 km na godz. Pociągi te mają jeździć na trasie Kraków - Warszawa - Gdańsk. Nowy tabor umożliwi pokonanie tej trasy w blisko 5 godz.

Jak poinformowała rzeczniczka, przewoźnik zakłada, że koszt inwestycji to ok. 2 mld 481 mln zł netto. Kwota ta obejmuje dostawę pociągów wraz z usługami utrzymania technicznego.

Cena jaką za jeden skład pociągu oferuje Alstom to 20 mln euro. Koszty budowy i utrzymania zaplecza technicznego - 30 mln euro. Stawkę utrzymania pociągu za jeden kilometr oszacowano na 1,95 euro. Jak poinformowała rzeczniczka, konsorcjum zadeklarowało, że pierwsze osiem składów dostarczy w ciągu 960 dni od dnia wejścia w życie umowy.

Termin składania ofert był zmieniany. W marcu br. spółka przesunęła go o pół roku argumentując, że wnioskowały o to zainteresowane konkursem firmy.

PKP Intercity wciąż nie zgromadziło środków na zakup pociągów. Połowa kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych, a reszta z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. "Umowa w sprawie kredytu jest obecnie w ustaleniach międzyresortowych" - powiedziała PAP Sitkowska.