Konsorcjum, którego liderem jest firma Ingenieria IDOM Internacional z Hiszpanii opracuje studium wykonalności dla linii kolei dużych prędkości z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Warszawy - poinformowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Do przetargu stanęło pięć konsorcjów, oferty otwarto w środę. Wybrana oferta opiewa na 48 mln 951 tys. zł netto; tymczasem kolejarze przewidywali na wykonanie studium 70 mln 168,8 tys. zł netto.

Chodzi o tzw. linię Y o długości 450 km, która ma prowadzić z Warszawy przez Łódź i rozgałęziać się na trasy do Wrocławia i Poznania. Pociągi będą mogły jeździć na niej nawet 350 km/godz. Linia ma być gotowa w 2020 r., a koszt jej budowy wyniesie ok. 26 mld zł.

Przy ocenie ofert stosowano dwa kryteria - w 60 proc. decydowała cena, a w 40 proc. - wykonanie zamówienia. Studium wykonalności ma dać odpowiedź m.in. na pytanie, kiedy w ogóle można rozmawiać o wybudowaniu i uruchomieniu w naszym kraju kolei dużych prędkości.

Całe studium ma być gotowe w 27 miesięcy od dnia podpisania umowy. Budowa linii dużych prędkości to największa inwestycja w infrastrukturę kolejową w Polsce od lat 70., kiedy była budowana Centralna Magistrala Kolejowa.