Odpowiedni zapis ma się znaleźć w nowej wersji ustawy o podatku od handlu detalicznego, którą resort przedstawi dziś lub jutro, wynika z informacji DGP. Resort finansów zdaje sobie sprawę, jak skomplikowany byłby pobór podatku od handlu w sieci. Trudno byłoby go egzekwować od podmiotów zarejestrowanych za granicą. Przedstawiciele ministerstwa przyznają, że przynajmniej niektóre uwagi resortu cyfryzacji (który podatkowi od handlu w internecie mówił stanowcze „nie”) są zasadne.

Reklama

Według MC po wprowadzeniu obciążenia mogłaby wystąpić sytuacja podobna do tej, jaką mamy w przypadku internetowego hazardu: szacowana wartość tego rynku w Polsce to około 4,9 mld zł, z czego tylko 9 proc. to udział firm funkcjonujących zgodnie z polskim prawem. Reszta to firmy działające w krajach UE.

– Supermarket konkuruje z kilkoma supermarketami na tym samym rynku, a sklep internetowy od razu konkuruje globalnie. I mimo różnych karkołomnych propozycji nie da się opodatkować podmiotów zagranicznych, tylko polskie, więc miałoby to wpływ na ich konkurencyjność lub wymuszało przenoszenie za granicę – tłumaczy Grzegorz Wójcik z Izby Gospodarki Elektronicznej.

Do ostatniej chwili MF zastanawiało się, co zrobić z innym kluczowym zapisem, czyli opodatkowaniem handlu w weekendy i ustaleniem kwoty wolnej od podatku. Resort wcześniej sygnalizował, że odpuści handlowcom i nie będzie wprowadzał na sobotni obrót wyższych stawek – ale niewykluczone, że w ogóle nie będzie specjalnego weekendowego opodatkowania, również w niedziele. Co do kwoty wolnej resort znalazł się między młotem a kowadłem. Krajowi kupcy postulują ustalenie wysokiej – rzędu 200 mln zł obrotu rocznie. Ale na tak duże zwolnienie może się nie zgodzić Komisja Europejska, wskazując na nierówne traktowanie podmiotów.

Z nowego projektu najprawdopodobniej znikną też stawki progresywne. Aktualny może za to pozostać inny problem. Ponieważ danina obejmuje tylko sprzedaż na rzecz konsumentów (osób fizycznych), a nie przedsiębiorców, nie jest jasne, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób sklep miałyby weryfikować podatkowy status swoich klientów.

Reklama