Popularność samochodom z dużymi silnikami zafundowal rząd. Od stycznia na takie auta akcyza wzrosła o 5 proc. i wynosi 18,6 proc. podstawy opodatkowania, czyli wartości pojazdu. Dlatego importerzy śpieszyli się, chcąc uniknąć płacenia wyższej akcyzy na auta z silnikami ponaddwulitrowymi. Ogółem w ostatnim miesiącu 2008 roku sprowadzono do kraju 75,5 tys. używanych samochodów.

Reklama

>>> Zobacz ranking niezawodności aut używanych

Z danych resortu finansów wynika, że najchętniej przywożono do Polski volkswageny. Co piąty miał emblemat tej marki. Potem w kolejności były ople (13,1 proc.) i fordy (8,5 proc.). Ponad 42 proc. sprowadzonych aut skończyło 10 i więcej lat, czteroletnie i młodsze miały niespełna 14-procentowy udział w imporcie.

Nowych aut sprzedano w Polsce w 2008 roku ponad trzy razy mniej niż sprowadzono z zagranicy. Jak podał Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, trafiło ich na rynek 320 tysięcy. Liderem, jak rok wcześniej, była Toyota, której udało się sprzedać 34,9 tys. samochodów. Druga była Skoda (32,9 tys.), a za nią Fiat, Opel i Volkswagen.

Reklama