W ostatnich latach wzrasta świadomość społeczeństwa w zakresie ekologii, a zrównoważony rozwój staje się podstawą strategii wielu firm. DB Schenker jest w gronie przedsiębiorstw, które postawiły sobie jasne cele, by zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. Na drodze do neutralności klimatycznej, do 2030 r. operator logistyczny zamierza zredukować emisję dwutlenku węgla o blisko 40 proc. względem 2006 r. Aby osiągnąć ten cel konieczne jest wdrożenie złożonych zmian. Przykładem zrealizowanego kompleksowego projektu może być uruchomienie w 2019 r. niskoemisyjnego Oslo City Hub w centrum norweskiej stolicy. Obiekt umożliwia działalność transportowo-logistyczną z pominięciem paliw kopalnych. Zeroemisyjne centrum dystrybucyjne, świadcząc usługi dla klientów z miasta i okolic, korzysta jedynie z pojazdów z ekologicznym napędem.

Zielone terminale

Operator logistyczny w Polsce również realizuje inicjatywy, by pozytywnie wpływać na otoczenie i eliminować ślad węglowy, wspierając przy tym realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Korzystając z dostępnych technologii, inwestuje w zieloną sieć terminali cross-dockingowych. Wyprowadza je z miast do nowoczesnych obiektów zlokalizowanych z dala od dużych osiedli mieszkaniowych. Pozwala to nie tylko zapewnić dogodny dojazd, ale przede wszystkim zmniejszyć emisję spalin, hałas czy korki uliczne.
Obiekty spełniają wymogi certyfikatu BREEAM (British Research Establishment Environmental Assessment Method), co oznacza rozwiązania mające na celu zmniejszenie zużycia zasobów jak woda czy energia elektryczna. Metoda ta wyznacza standardy w zakresie zrównoważonego projektowania, budowania i użytkowania budynków. Ważny jest komfort, bezpieczeństwo i higiena pracy, rozwiązania służące zdrowiu i temu, co charakteryzuje tzw. wellbeing pracowników. Punktowane są obszary związane z zastosowanymi materiałami budowlanymi i wykończeniowymi, a także dostępność komunikacyjna. W trakcie weryfikacji oceniania jest także jakość rozwiązań w zakresie ochrony środowiska, w tym wydajności energetycznej, oszczędności wody czy zarządzania odpadami.
Reklama
Terminale są więc wyposażone m.in. w oświetlenie LED, kolektory słoneczne umożliwiające podgrzewanie wody, nowoczesne urządzenia grzewcze czy zbiorniki na deszczówkę – zgromadzona woda służy np. do podlewania terenów zielonych.
Reklama

BREEAM w sieci DB Schenker

Obiekt DB Schenker koło Białegostoku był pierwszym terminalem cross-dockingowym w Polsce, który uzyskał certyfikat ekologiczny i otrzymał ocenę Very Good. Certyfikaty BREEAM zdobyły także terminale pod Olsztynem, Zieloną Górą i Wrocławiem. Na początku tego roku pomyślnie audyt BREEAM przeszedł nowy terminal w Świdniku, a w trakcie weryfikacji jest najnowszy obiekt DB Schenker – terminal pod Rzeszowem.
Łączny koszt obu ostatnich inwestycji – na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu, oddanych do użytkowania w pierwszym kwartale 2021 r., to prawie 100 mln zł.
Ekologiczne inwestycje wzmacniają logistyczną sieć DB Schenker, wspierają klientów w rozwoju biznesu i zmniejszają ślad węglowy.