"Koncepcja gospodarki współdzielenia jest znana mieszkańcom Polski; 45 proc. Polaków deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada, a 34 proc. korzysta z wypożyczalni, 32 proc. wymienia się rzeczami" - czytamy w raporcie.

Kategoriami produktów, które nasi rodacy najchętniej kupują z drugiej ręki są: samochody (58 proc. wskazań), książki (43 proc.), ubrania (43 proc.), meble (27 proc.) i rowery (26 proc.) - wylicza PIE, powołując się na raport "Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego", przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Reklama

Używane towary kupujemy zazwyczaj na portalach aukcyjnych (67 proc.) lub w sklepach z używanymi przedmiotami (39 proc.). "Ponad połowa respondentów przyznaje, że oddaje za darmo używane przez siebie przedmioty" - napisano w raporcie.

Eksperci Instytutu zwracają też uwagę, że choć Polacy chętnie korzystają z używanych produktów, to jednocześnie blisko 40 proc. przyznaje, że kupuje więcej niż naprawdę potrzebuje. "Przy wyborze produktów codziennego użytku (żywność, kosmetyki), Polacy kierują się przede wszystkim ceną i składem produktu, a kwestie związane z ekologią, w tym dotyczące wpływu produktu czy jego opakowania na środowisko naturalne, są mało istotne i wskazywane przez zaledwie kilka procent osób" - czytamy.

Jak dowodzi PIE, "budząca się w Polakach świadomość ekologiczna" powoli staje się widoczna również w ich zachowaniach zakupowych. "Ponad jedna czwarta Polaków (29 proc.) przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych, a ponad połowa (53 proc.) twierdzi, że zabiera torbę wielorazowego użytku na zakupy. Co trzecia osoba deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej" - napisano.

Według ekspertów PIE "proekologiczne postawy Polaków" niekoniecznie idą jednak w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko - odpowiedzialność za recykling produktów przypisujemy bowiem głównie producentom. "Wskazuje tak 70 proc. ankietowanych. Tylko 31 proc. badanych Polaków ma poczucie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne. 37 proc. respondentów przyznaje, że wierzy, iż zmiana ich codziennych zachowań i nawyków mogłaby się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska" - podano.