Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd.

Reklama

- Jeżeli wszystkie procedury powiodą się, a prototyp zostanie wykonany i homologowany, to za 4-5 lat te pojazdy powinny pojawić się w rzeczywistości pasażerskiej - powiedział Andrzej Bittel.

W środę PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC. Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.

Jak zaznaczył na konferencji prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, powołany zostanie zespół roboczy, w którym "znajdą się przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Intercity".

Przypomniał, że spółka realizuje "największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania". - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020, z perspektywą do 2023 r., zainwestujemy 7 mld zł w komfort pasażerów - powiedział Chraniuk.

Reklama

- Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

- Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami - powiedział. - Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego - dodał minister.