Według danych ministerstwa rolnictwa, w drugim tygodniu października br. zakłady pakujące sprzedawały jaja konsumpcyjne klasy XL za 53,3 zł/100 szt., czyli aż o 43 proc. więcej niż przed rokiem. Jaja klasy L sprzedawano po 43,0 zł/100 szt., czyli o 19 proc. drożej w relacji rocznej, a jaja klasy M o 22 proc. drożej niż przed rokiem, czyli po 37,9 zł/100 szt.

Magdalena Kowalewska zauważa, że wzrost cen jaj widoczny jest również na rynku detalicznym. Według danych GUS we wrześniu br. za jajo kurze trzeba było zapłacić 0,52 zł, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem. Podrożały także jaja przemysłowe. Według notowań MRiRW w drugim tygodniu października br. przeciętnie cena wyniosła 5960 zł za tonę. Tak wysokiego poziomu cen nie notowano od kwietnia 2012 roku.

Dlaczego w sklepach brakuje jajek?

Wzrost cen jaj konsumpcyjnych ma miejsce także na rynku unijnym. Obecnie utrzymują się one na znacznie wyższym poziomie niż średnio w ostatnich 5 latach. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, w drugim tygodniu października br. za jaja spożywcze (klasy M i L) płacono 164 euro/100kg, czyli o 18 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i aż o 48 proc. więcej niż przed rokiem.

Wzrost cen jej spożywczych dotyczy większości krajów unijnych: Niemiec (+99 proc.), Belgi (+69 proc.), Holandii (+67 proc.) oraz Włoch (+57 proc.). Wzrost cen jaj w UE, a także w Polsce, wynika z ograniczonej ich podaży na rynku. Taka sytuacja jest m.in. konsekwencją wykrycia fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii i Niemczech, a następnie w innych krajach UE, problemów związanych z salmonellą, a także obecności grypy ptaków we Włoszech - wyjaśnia ekspertka.

W okresie I-VII 2017 r. eksport jaj konsumpcyjnych z Polski był o ponad jedną piątą mniejszy niż przed rokiem i wyniósł 115,8 tys. t. Spadek wolumenu sprzedaży zagranicznej wynikał głównie ze zmniejszenia eksportu do Włoch, Czech i Niemiec. Według prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarski Żywnościowej, całkowita produkcja jaj w Polsce w 2017 r. wyniesie 600 tys. t, w tym jaj konsumpcyjnych 510 tys. t, czyli będzie zaledwie o 0,5 proc. większa niż w u.br.

Eksperci Instytutu oceniają, że do końca tego roku prawdopodobnie ceny jeszcze wzrosną. Dodatkowo w związku ze zbliżającym się okresem Świąt Bożego Narodzenia można oczekiwać zwiększenia się popytu konsumpcyjnego, co będzie działać w kierunku wzrostu cen. W związku z tym prawdopodobnie w grudniu br. konsumenci jaj będą musieli zapłacić o 10-15 proc. więcej niż przed rokiem.