"Na wstępne oferty oczekujemy do 28 kwietnia. W przetargu 80 proc. wagi będzie miała cena, zaś 20 proc. szybkość wykonania prac" - powiedział w poniedziałek rzecznik spółki Port Lotniczy Lublin Piotr Jankowski. Jankowski dodał, że koszt budowy terminala wyniesie około 10 mln zł. Umowę z wykonawcą spółka chce podpisać w maju lub czerwcu. Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na zakończenie budowy terminala od podpisania umowy.

Reklama

Warunki przetargu przewidują budowę dwukondygnacyjnego obiektu o powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych, z jedną kondygnacją podziemną. W terminalu przewidziano m.in. pasaż handlowy, biura i salę konferencyjną, restaurację, bar, a także kaplicę. Do budynku terminala będzie wjeżdżał szynobus, który zapewni transport podróżnych do dworca kolejowego w Lublinie.

Budowa portu lotniczego dla Lublina ma zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku. W ubiegłym tygodniu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydzierżawiła już działkę na lotnisku, na której stanie radiolatarnia. Podpisana została już umowa na budowę płyty postojowej, na przyszłym lotnisku trwają prace ziemne. Zarząd portu lotniczego rozpoczął prace, których celem jest zbudowanie siatki połączeń z lubelskiego lotniska. Zlecił m.in. badania, które mają dostarczyć informacji o tym, dokąd podróżują mieszkańcy Lubelszczyzny, zarówno w kraju jak i za granicą.

Lotnisko w Świdniku będzie miało pas startowy o długości ponad 2,5 km, zdolny do przyjmowania wszystkich samolotów. Będzie on zbudowany obok starego trawiastego lotniska zakładów PZL Świdnik. Dzięki temu ocaleje unikalna kolonia susła perełkowanego znajdująca się na tym lotnisku.W pierwszym całym roku swojej działalności port lotniczy pod Lublinem ma obsłużyć około 300 tys. pasażerów, a po około 5 latach jego pełne możliwości mają pozwolić na obsłużenie miliona pasażerów rocznie.

Reklama

Budowa lotniska pochłonie od 350 do 400 mln zł. 200 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pozostałych środków dostarczą ze swoich budżetów samorządy, które są udziałowcami spółki budującej lotnisko. Przewidziana jest też emisja obligacji do wysokości 180 mln zł - pieniądze te będą przeznaczone na finansowanie budowy i rozruch lotniska.

Lotnisko ma być dochodowe najpóźniej po czterech latach działalności. 100 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.