Zamiast na giełdzie drugi co do wielkości towarowy przewoźnik w Europie zostanie sprzedany inwestorom finansowym lub branżowym. Rząd obawia się, że drobni inwestorzy nie docenią walorów spółki.Według informacji „DGP”, większościowy pakiet PKP Cargo zostanie wystawiony na sprzedaż najpóźniej w połowie 2011 r. Sprzedaż na giełdzie nie jest brana pod uwagę, bo doradca prywatyzacyjny uznał, że tą drogą nie udałoby się uzyskać najlepszej ceny.
Kto może być zainteresowany? Według ekspertów najbardziej prawdopodobny wariant to wejście do spółki inwestorów finansowych. Niemiecka Deutsche Bahn, która ma już niemal jedną trzecią europejskiego rynku, może nie dostać zgody Komisji Europejskiej na przejęcie, bo byłaby monopolistą. Natomiast mniejsi gracze są za słabi, by przejąć polską spółkę.
Według naszych źródeł na szybką prywatyzację nalegają ministrowie finansów i Skarbu Państwa. Gdyby sprzedano tylko połowę udziałów w spółce, której wartość przez ekspertów szacowana jest na 3 mld zł, byłby to duży zastrzyk dla budżetu.
Cargo nie będzie jedyną firmą z grupy PKP, która w przyszłym roku ma zmienić właściciela. Do sprzedaży przeznaczone są również PKP Energetyka, TK Telekom, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury oraz Polskie Koleje Linowe.