Decyzja środowiskowa ma rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja wydana inwestorowi - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku - jest potrzebna do uzyskania zezwolenia na realizację tej inwestycji.

Reklama

Obwodnica Augustowa ma być fragmentem trasy Via Baltica. Ma liczyć blisko 38,7 km. "Inwestor planuje budowę dwóch nowych odcinków dróg i przebudowę istniejących, a także budowę pięciu węzłów drogowych, wiaduktów, mostów nad rzekami: Kamienny Bród, Rospuda, Szczeberka, przejść dla zwierząt, dróg serwisowych" - poinformowała rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Małgorzata Wnuk.

Na wariant przez miejscowość Raczki, jako najmniej szkodliwy dla środowiska - wskazał raport o oddziaływaniu na środowisko przygotowany przez firmę DHV.

Na obwodnicę mieszkańcy Augustowa czekają od kilkunastu lat. Obwodnica miała początkowo biec przez cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy, ale rozpoczęta budowa - prowadzona wówczas poza obszarami objętymi ochroną w ramach sieci Natura 2000 - została przerwana po protestach ekologów. Zastrzeżenia miała też Unia Europejska. W marcu przedstawiciele rządu ogłosili w Augustowie, że obwodnica będzie realizowana w nowym wariancie - przez Raczki. Mieszkańcy Augustowa wielokrotnie w ciągu ostatnich lat organizowali protesty, blokady dróg, domagając się jak najszybszej budowy obwodnicy.

Jak poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski, na przełomie roku 2009/2010 zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie konsultanta, który przygotuje m.in. "program funkcjonalno-użytkowy obwodnicy" i materiały do przetargu na wyłonienie wykonawcy obwodnicy.

Już wiadomo, że obwodnica Augustowa będzie budowana w systemie "Zaprojektuj i zbuduj", co oznacza, że jedno wyłonione w przetargu konsorcjum firm lub firma będzie projektować obwodnicę, ubiegać się o zezwolenie na realizację tej inwestycji i budować ją. Jak mówi Malinowski, przetarg ograniczony w tej sprawie zostanie ogłoszony jesienią 2010 roku, umowa z wykonawcą miałaby być podpisana wiosną 2011 roku, a sama budowa mogłaby się zacząć na koniec 2012 roku.

Po marcowej decyzji rządu o nowym przebiegu obwodnicy Augustowa, decyzja środowiskowa miała być początkowo wydana latem. We wrześniu zostało jednak wydane rozporządzenie Rady Ministrów o nowym przebiegu dróg ekspresowych w Podlaskiem, według którego międzynarodowy korytarz transportowy z krajów nadbałtyckich na południe Europy w Podlaskiem ma biec od granicy z Litwą przez Łomżę, a nie przez Białystok, dlatego drogowcy musieli składać nowy wniosek o decyzję środowiskową dla obwodnicy Augustowa uwzględniający te zmiany. Ostateczny wniosek był złożony do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku pod koniec października.