To już drugie badanie rynku dóbr luksusowych w Polsce, wykonane przez KPMG. "W porównaniu z ubiegłym rokiem przybyło nie tylko zamożnych Polaków, ale również dóbr luksusowych, które są w ich zasięgu. Co prawda jesteśmy w tyle w porównaniu z Czechami czy Węgrami, ale segment dóbr luksusowych ma u nas ogromną przyszłość" - powiedział PAP Andrzej Marczak, partner w KPMG.

Spośród 200 marek luksusowych, które zostały uwzględnione w badaniu KPMG, w Polsce dostępnych jest 61 proc., co oznacza wzrost o 8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego badania. Na rodzimym rynku najwięcej jest dóbr luksusowych z Włoch (21 proc.), Francji (18 proc.) i Szwajcarii (15 proc.).

Polacy mają najłatwiejszy dostęp do marek luksusowych w segmencie hi-tech (w Polsce jest obecnych 86 proc. kluczowych marek z tego sektora) oraz alkoholi i używek (dostęp do 82 proc. marek). Najsłabiej reprezentowane są te związane z usługami hotelowymi (34 proc.), akcesoriami i dodatkami (50 proc.), a także luksusowa odzież, obuwie i torebki (53 proc.).

Jak wynika z danych przekazanych na potrzeby raportu KPMG przez Euromonitor International, w 2010 roku rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych szacowany był na blisko 3,5 mld zł. W latach 2011-2015 spodziewany jest duży wzrost wartości rynku, który może osiągnąć 40 proc.

Największym segmentem rynku luksusowych dóbr konsumpcyjnych w Polsce, którego wartość w 2010 roku szacowano na 1,164 mld zł (blisko 1/3 wartości całego) jest segment biżuterii i zegarków. Na dalszych miejscach znalazły się luksusowe alkohole (20 proc. wartości rynku), odzież i obuwie (18 proc.) oraz kosmetyki klasy super premium (9 proc.).

W 2010 roku odnotowano w Polsce 118 382 nowe rejestracje samochodów osobowych luksusowych marek. Najpopularniejszym modelem samochodu luksusowego o wartości powyżej 250 tys. zł w 2010 roku w Polsce okazał się Mercedes klasy S (453 nowe rejestracje).

Niewielu jest nabywców jachtów, a także samolotów i helikopterów. Liczba zarejestrowanych w Polsce łodzi i jachtów wykorzystywanych w celach sportowych i turystycznych od dwóch lat utrzymuje się na stałym poziomie - ponad 1,5 tys. jednostek, przeważają łodzie produkcji polskiej i amerykańskiej. Są to jednostki względnie nowe - 60 proc. ma nie więcej niż pięć lat.

Od 2006 roku liczba samolotów i helikopterów zarejestrowanych przez firmy wzrosła o 57 proc. - z 419 do 658 sztuk - co świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków własnym transportem lotniczym.

Polacy mają specyficzne poczucie luksusu. To, co w innych krajach uchodzi za średnią półkę, a co najwyżej za wyższą średnią, to w Polsce w niektórych przynajmniej kręgach uchodzi za luksus.

"Spotkałem się z tym, że dla niektórych do dóbr luksusowych należały kosmetyki marki Adidas albo sportowe buty Nike" - powiedział PAP Andrzej Marczak.

"Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011" jest kontynuacją badania z 2010 roku. Raport został oparty o analizę oficjalnych danych, wywiady telefoniczne oraz spotkania z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce a także analizy statystyczne przeprowadzone w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych.