Branża transportowa — jak przeciwdziałać stratom w działalności biznesowej?
Jeśli szukasz stuprocentowo skutecznego sposobu na ochronę firmy przed kryzysem, niestety mamy dla Ciebie zła wiadomość – takie rozwiązanie nie istnieje. Z drugiej jednak strony można wdrożyć kilka działań, które zwiększą szanse na to, by Twoja działalność biznesowa przetrwała chude lata.
Dywersyfikacja prowadzonej działalności
Dywersyfikacja w biznesie transportowymjest jednym z rozwiązań, które chętnie stosują przedsiębiorcy, chcąc uchronić się przed kryzysem. Przez dywersyfikację rozumiemy tu takie działania, które pozwalają zróżnicować prowadzoną działalność. Oto przykłady dywersyfikacji w firmie zajmującej się transportem towarów:
- zakup cystern do przewożenia alkoholu etylowego w firmie, która dotychczas zajmowała się transportem materiałów sypkich,
- wejście na rynki zagraniczne w sytuacji, gdy firma działała wyłącznie w kraju,
- wzbogacenie floty samochodów ciężarowych (TIR-y) o samochody dostawcze skrzyniowe.
Dzięki skutecznie wprowadzonej dywersyfikacji firma transportowa staje się mniej narażona na turbulencje gospodarcze. Przykładowo, jeśli w trakcie recesji dojdzie do załamania na rynku francuskim, przedsiębiorca wciąż jeszcze może osiągać zyski tytułem działalności w Polsce, Niemczech czy Czechach.
Outsourcing
Outsourcing to kolejny sposób na ochronę firmy przed kryzysem gospodarczym. Polega on na wydzieleniu niektórych procesów biznesowych (np. księgowości, kadr i płac czy usług serwisowych) poza samą firmę. Dzięki temu przedsiębiorca może zaoszczędzić:
- czas – przykładowo, skorzystanie z usług biura rachunkowego oznacza brak konieczności zakupu komputera, oprogramowania księgowego czy mebli biurowych,
- pieniądze – przedsiębiorca nie musi już angażować się w zarządzanie księgowością itp.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii
Nowinki cyfrowe to podstawa, jeśli przedsiębiorca w firmie transportowej chce działać szybko i sprawnie. Dobrze sprawdzają się one w firmie TSL, czego przykładem są systemy do zarządzania flotą samochodową. Zapewniają one takie możliwości jak na przykład:
- monitoring pojazdów GPS – dzięki temu przedsiębiorca jest w stanie lepiej zaplanować trasę dla swoich kierowców,
- analiza średniego poziomu zużycia paliwa,
- aplikacja mobilna do kontaktu z kierowcami, którzy są w trasie.
Liczne funkcjonalności sprawiają, że zakup takiego systemu to cenna inwestycja w rozwój firmy transportowej. Doskonałym przykładem jest tutaj system Webfleet od Webfleet Solutions, który oferuje szereg zaawansowanych aplikacji ułatwiających zarządzanie flotą pojazdów. Dzięki ich zastosowaniu można zoptymalizować szereg zadań w różnych obszarach działalności firmy transportowej, co przekłada się realnie na koszty prowadzenia firmy oraz na jej wyniki finansowe.