Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum.

Reklama

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu powinien nastąpić rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Inwestycje Gaz-Systemu są elementem unijnej strategii zbudowania zintegrowanego systemu przesyłowego w tej części Europy, tzw. gazowego korytarza północ-południe. Zakłada on połączenie powstającego terminalu LNG w Świnoujściu, przez południową Polskę, Czechy, Słowację, Węgry z terminalem Adria LNG w Chorwacji i ewentualnie z gazociągiem Nabucco. Projekt ten pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu w naszej części Europy.

Reklama

Europejskie Centrum Szkoleniowe LNG to wspólne przedsięwzięcie spółki Polskie LNG, Akademii Morskiej w Szczecinie i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Będzie pierwszym w naszej części kontynentu i jednym z najnowocześniejszych na świecie. Zajmie się kształceniem specjalistów obsługi instalacji LNG, wykorzystywanych w tym będzie m.in. wiele symulatorów najnowszej generacji wiernie odwzorowujących warunki pracy gazoportu.

Na świecie funkcjonuje obecnie blisko 70 obiektów służących do odbioru LNG. Budowanych jest około 20, w planach są kolejne inwestycje. Na 19 gazoportów działających w Europie jest zaledwie kilka ośrodków kształcących specjalistów w tej branży (np. w Wielkiej Brytanii). Specjaliści w tym zakresie szkolą się obecnie głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych.

Niezależnie od szkolenia wysokokwalifikowanych specjalistów z zakresu transportu LNG i eksploatacji terminali Akademia Morska w Szczecinie zamierza szkolić na specjalistycznych kursach zawodowych całą załogę terminalu LNG oraz pracowników instytucji wspomagających (port, holowniki, cumownicy, Urząd Morski).