Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu powinien nastąpić rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Inwestycje Gaz-Systemu są elementem unijnej strategii zbudowania zintegrowanego systemu przesyłowego w tej części Europy, tzw. gazowego korytarza północ-południe. Zakłada on połączenie powstającego terminalu LNG w Świnoujściu, przez południową Polskę, Czechy, Słowację, Węgry z terminalem Adria LNG w Chorwacji i ewentualnie z gazociągiem Nabucco. Projekt ten pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu w naszej części Europy.

Europejskie Centrum Szkoleniowe LNG to wspólne przedsięwzięcie spółki Polskie LNG, Akademii Morskiej w Szczecinie i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Będzie pierwszym w naszej części kontynentu i jednym z najnowocześniejszych na świecie. Zajmie się kształceniem specjalistów obsługi instalacji LNG, wykorzystywanych w tym będzie m.in. wiele symulatorów najnowszej generacji wiernie odwzorowujących warunki pracy gazoportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na świecie funkcjonuje obecnie blisko 70 obiektów służących do odbioru LNG. Budowanych jest około 20, w planach są kolejne inwestycje. Na 19 gazoportów działających w Europie jest zaledwie kilka ośrodków kształcących specjalistów w tej branży (np. w Wielkiej Brytanii). Specjaliści w tym zakresie szkolą się obecnie głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych.

Niezależnie od szkolenia wysokokwalifikowanych specjalistów z zakresu transportu LNG i eksploatacji terminali Akademia Morska w Szczecinie zamierza szkolić na specjalistycznych kursach zawodowych całą załogę terminalu LNG oraz pracowników instytucji wspomagających (port, holowniki, cumownicy, Urząd Morski).