Marks & Spencer otworzy w tym roku cztery salony. Chciałby znacznie więcej. Ale jest za mało wolnych lokali o powierzchni 1,5 tys. mkw. do wynajęcia w centrach handlowych. - A tylko takie nas interesują - tłumaczy Agnieszka Sus, przedstawiciel sieci w Polsce. Podobny problem ma np. Redan, właściciel marek Top Secret i Troll. A naszym rynkiem już interesują się nowe firmy odzieżowe i obuwnicze, głównie z Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. O wprowadzeniu nowej marki coraz głośniej mówi też NFI Empik Media & Fashion. Nowe marki chce do Polski ściągnąć też Paradise Group, właściciel takich luksusowych brandów, jak Kenzo czy Burberry.

Inwestycje ruszyły

Deweloperzy dostrzegają potrzeby rynku. Dlatego po roku ciszy spowodowanej kryzysem i utrudnionym dostępem do kapitału wracają do gry. Mogą też już liczyć na przychylność banków. Przykładem jest Echo Investment, które otrzymało 100 mln euro od Eurohypo na budowę centrum w Kielcach. - Do 2013 roku chcemy wybudować w sumie 13 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 450 tys. mkw. Trzy z nich w Bełchatowie, Łomży i Kaliszu już są w fazie realizacji - wymienia Wojciech Gepner z Echo Investment, która wybudowała już w Polsce 25 galerii handlowych.

Plaza Center zainwestuje w Polsce do 2013 roku jeszcze 270 milionów euro w trzy projekty. - Widzimy poprawę na rynku i mam nadzieję, że to już stały trend, zarówno z perspektywy popytu konsumentów i większej aktywności inwestycyjnej deweloperów, jak i lepszej dostępności finansowania - zauważa Ran Shtarkman, prezes Plaza Center. Inwestować będzie też Mayland Real Estate. W ciągu najbliższych trzech lat firma zbuduje w Polsce siedem nowych obiektów.

Rynek wciąż nienasycony

Zdaniem Katarzyny Michnikowskiej z Cushman & Wakefield kolejnego boomu inwestycyjnego w segmencie centrów handlowych należy oczekiwać w perspektywie 3 - 5 lat. Zdaniem ekspertów nowe obiekty mają powstawać przede wszystkim w mniejszych miastach, bo tam rynek wciąż jest nienasycony. - To dobra wiadomość dla mniejszych miast, bo oznacza nowe miejsca pracy, ale z drugiej strony wielkie centra handlowe stanowią poważną konkurencję dla działających w regionie kupców. Choć nie są oni na przegranej pozycji - uważa Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Może być bowiem tak, że za sprawą wysokich czynszów towary w centrum będą droższe niż w mniejszych sklepach.

Nadal deweloperów kusi stolica. Planowane są tu dwa nowe centra handlowe. Pierwsze - w Wilanowie - wybuduje Globe Trade Centre (GTC) i Polnord. Drugie centrum ma w planach Amnon Shiboleth, współwłaściciel i prezes zarządu centrum handlowego Blue City. Inwestor też jest zainteresowany Wilanowem.