Aż 32 proc. wszystkich badanych konsumentów oceniło, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy miało do czynienia z nierzetelnymi firmami. Z tej grupy 42 proc. stwierdziło, że problem dotyczył firm handlowych - poinformowała w czwartek w komunikacie firma Millward Brown SMG/KRC. Przygotowała ona badanie na zlecenie Rzetelnej Firmy - programu, który promuje uczciwość płatniczą i pomaga przedsiębiorcom w walce z zatorami płatniczymi.
W ciągu ostatniego roku niemal połowa oszukanych respondentów z brakiem rzetelności spotkała się podczas zakupów, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych.
Millward Brown poinformował też, że 14 proc. spośród uczestników badania, którzy potwierdzili spotkanie z nierzetelną firmą, na niesolidne przedsiębiorstwa natknęło się w branży budowlanej i mieszkaniowej.
Tyle samo respondentów, głównie pracowników fizycznych, wskazało na problemy, jakie napotkali korzystając z usług firm ubezpieczeniowych, banków oraz otwartych funduszy emerytalnych. Mniejszy odsetek odpowiedzi wskazywał na firmy z sektora telekomunikacyjnego (9 proc.), komunalnego (7 proc.) oraz transportowego (6 proc.).
Klienci zwracają m.in. uwagę na nieterminową realizację zamówień przez firmy różnych branż, a także nieodpowiednią jakość produktów i usług - wskazało tak odpowiednio 42 proc. i 34 proc. badanych.
Istotną przeszkodą w swobodnym korzystaniu z towarów i usług jest też dla części konsumentów niejasna oferta. Aż 28 proc. badanych z tego powodu zostało wprowadzonych w błąd. Polacy zwrócili również uwagę na brak możliwości reklamacji produktu lub usługi (8 proc. badanych).
Na nieterminowość polskich przedsiębiorstw wskazują w szczególności pracownicy umysłowi, osoby na kierowniczych stanowiskach oraz przedstawiciele wolnych zawodów, tacy jak lekarze i prawnicy. Z kolei pracownicy fizyczni najczęściej wskazują na niską jakość oferowanych towarów i usług.
"Badanie pokazuje, że polskie firmy mają jeszcze wiele do nadrobienia w kwestii rzetelnego prowadzenia swojej działalności. Obuwie, które rozpada się po pierwszym deszczu, niedostarczony na czas sprzęt RTV i AGD czy niedbale przeprowadzony remont mieszkania to rzeczy, z którymi Polacy nadal się spotykają. Dlatego konieczny jest ostrożny wybór towarów i usług, w oparciu nie tylko o cenę, ale także opinię o firmie" - stwierdził cytowany w komunikacie prezes Rzetelnej Firmy, Waldemar Sokołowski.
Badanie "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" zostało przeprowadzone w sierpniu 2011 r. na grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, zamieszkujących miasta powyżej 50 tys. mieszkańców.