"Od 1 stycznia 2013 r. zlikwidowany zostanie NIP dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie prowadzących działalności gospodarczej lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT. Osoby te będą posługiwały się jedynie numerem PESEL" - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Reklama

Służby prasowe rządu podały, że zgodnie z projektowanymi przepisami, od 1 lipca 2011 r. do końca 2012 r., od podatników takich nie będzie można żądać NIP (jeżeli nie jest to wymagane przepisami prawa). "Od 1 lipca 2011 r. osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL. Na wszystkich dokumentach będą mogły zamieszczać numer PESEL, po którym zostaną zidentyfikowane przez administrację podatkową. Ułatwi to przede wszystkim kontakty z urzędami skarbowymi" - wyjaśnia CIR.

Z kolei 1 stycznia 2012 r. zniesiony ma być obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. Projekt przewiduje, że naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. "Oznacza to odciążenie obywateli od samodzielnego zgłaszania takich zmian skarbówce. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż adres zameldowania" - informuje CIR.

Od 1 lipca 2011 r. firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Według rządu skróci to i uprości całą procedurę, która obecnie prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej. Zgodnie z projektem 1 lipca 2011 r. ma ruszyć Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników, którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników.

"Nowy rejestr, prowadzony przez ministra finansów, powstanie na bazie Krajowej Ewidencji Podatników. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Będą w nim także gromadzone dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych" - napisano.

W komunikacie dodano, że chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.