Raport na zlecenie GDDKiA opracowały trzy firmy doradcze: PricewaterhouseCoopers, Wierzbowski Eversheds i Scott Wilson Group. "Wraz z przesłaniem raportu do Generalnej Dyrekcji nabiorą tempa prace przy wprowadzaniu myta na polskich drogach" - mówi prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej, specjalizujący się w tematyce transportowej Polski. Oznacza to, że Polsce uda się dotrzymać terminu uruchomienia systemu poboru opłat na wszystkich krajowych autostradach, jaki wymogła na naszym rządzie Bruksela. Zgodnie z zaleceniem UE ma on ruszyć z początkiem lipca 2011 r.
Zgodnie z obietnicami Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury, właściciele aut osobowych nie powinni zapłacić więcej niż 20 gr, a ciężarówek – 46 gr za przejechanie 1 km którejkolwiek z autostrad. Eksperci argumentują, że wprowadzenie myta autostradowego będzie korzystne dla budżetu. Jako przykład podawane są Niemcy, gdzie po uruchomieniu podobnego systemuwpływy do państwowej kasy z tytułu korzystania z płatnych dróg wzrosły aż siedmiokrotnie. U nas konto Krajowego Funduszu Drogowego w 2012 roku może zasilić dodatkowy miliard złotych. Jest to jednak możliwe pod warunkiem, że do Euro 2012 zakończą się budowy blisko 970 km autostrad.
Więcej informacji: Bliski koniec darmowych autostrad
p