Rządowy program "Mój rower elektryczny" ma na celu zwiększenie popularności rowerów elektrycznych w Polsce. Całkowity budżet programu wynosi 300 mln zł. Z tych środków planuje się dofinansowanie zakupu minimum 46 667 rowerów elektrycznych. Eksperci z branży rowerowej przewidują, że zainteresowanie e-bike'ami będzie rosło, dlatego warto złożyć wniosek o dofinansowanie jak najszybciej po starcie programu.
Jaki jest cel programu "Mój rower elektryczny"?
Zgodnie z prognozami, dzięki dofinansowaniu zakupu 46 667 rowerów elektrycznych, program pozwoli na znaczące ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i pyłów. Szacuje się, że emisja dwutlenku węgla (CO2) zostanie zredukowana o 83 139 megaton rocznie, tlenków azotu (NOx) o 283,24 megaton rocznie, a pyłów PM10 o 0,393 megaton rocznie.
Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Program Mój rower elektryczny - zasady
Program "Mój rower elektryczny" oferuje dotacje na zakup nowych rowerów elektrycznych, w tym transportowych (cargo) i elektrycznych wózków rowerowych. Dotacja pokrywa do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 2500 zł dla standardowych modeli i do 4500 zł dla cargo i wózków. Najważniejsze informacje:
- Rodzaje rowerów: Dotacje obejmują standardowe e-biki, transportowe (cargo) i elektryczne wózki rowerowe.
- Warunek wieku: Pojazdy muszą być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed zakupem.
- Beneficjenci: Dotacja skierowana jest tylko do osób fizycznych.
- Wysokość dotacji:
- Do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 2500 zł dla standardowych modeli.
- Do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 4500 zł dla cargo i wózków rowerowych.
- Budżet programu: Do 50 mln zł.
- Termin składania wniosków: Planowany jest na II kwartał 2025 roku.
- Sposób składania wniosków: Szczegóły dotyczące sposobu składania wniosków nie są jeszcze znane.
Program "Mój rower elektryczny" ma na celu promowanie ekologicznych środków transportu i zmniejszenie emisji spalin. Dotacja może być znaczącym wsparciem finansowym przy zakupie roweru elektrycznego, szczególnie w przypadku modeli cargo i wózków, które są zazwyczaj droższe. Dofinansowanie ma być przeznaczone dla osób fizycznych i przedsiębiorstw.
Co dalej z programem "Mój rower elektryczny"?
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) odmówił finansowania programu „Mój rower elektryczny” z Funduszu Modernizacyjnego. W związku z tym rząd szuka alternatywnych źródeł finansowania, najprawdopodobniej z funduszu niskoemisyjnego transportu. Ostateczne warunki programu nie są jeszcze znane i będą zależeć od decyzji rządu. Obecnie trwają konsultacje społeczne (12-25 lutego 2025 roku), w których można zgłaszać uwagi do programu. Aby wziąć udział w konsultacjach, należy przesłać swoje uwagi do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Polecamy miesięczną subskrypcję cyfrową DGP - Pakiet Premium