Galerie handlowe i duże centra zakupowe oferują szeroki wybór sklepów, punktów usługowych oraz rozrywek w jednym miejscu. Ich popularność wzrosła w XX wieku, a obecnie są one nieodłącznym elementem życia w wielu miastach.

W ostatnim czasie analitycy zauważyli jednak niepokojący trend - według analizy Proxi.cloud, w trzecim kwartale 2024 roku klientów galerii handlowych było mniej aż o prawie 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Zmniejszyła się też w tym czasie liczba tzw. unikalnych klientów – o blisko 10 proc. Zmniejszyła się też ilość czasu jaki klienci spędzają na zakupach. Z czego to wynika?

Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama

Zmniejsza się liczba klientów galerii handlowych

Firma Proxi.cloud dokonała analizy, z której wynika, że spada ruch w galeriach handlowych we wszystkich województwach. Najmniejszy spadek odnotowano w woj. świętokrzyskim (o 4,7 proc.) i w woj. mazowieckim (o 5,5 proc.). Tymczasem na Podkarpaciu ruch w galeriach handlowych spadł aż o 21,3 proc., na Warmii i Mazurach o 20,5 proc., a na Podlasiu o 18,1 proc.

Reklama

Jak zauważa Mateusz Nowak z Proxi.cloud, spadek ruchu w trzecim kwartale może być odczuwalny przez handel. Jego zdaniem, przyczyn tego można dopatrywać się m.in. w spowolnieniu gospodarczym czy zmianach przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. w korzystaniu z platform e-commerce. Zdaniem Sylwii Kaski z Proxi.cloud wpływ na to może mieć także zróżnicowana sytuacja społeczno-ekonomiczna w poszczególnych częściach kraju.

Centra handlowe pustoszeją?

Z analizy wynika także, że spadła liczba unikalnych klientów - o 9,9 proc. Ten trend również dotyczy całego kraju przy czym najniższe spadki zaobserwowano w woj. mazowieckiem (o 6,1 proc.), opolskim (o 7,1 proc.) i w Wielkopolsce (o 7,4 proc.). Największe odnotowano z kolei w woj. podkarpackim i warmińsko-mazurskim (w obu przypadkach o 14,4 proc.).

Według Nowaka, może to być zjawisko zauważalne i nienapawające optymizmem dla galerii handlowych. Jego zdaniem, do tego również mogła przyczynić się popularyzacja usług e-commerce. W opinii Kaski, najważniejszym czynnikiem, który zadecyduje o popularności centrów i galerii handlowych będzie sytuacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa.