"Penetracja płatnymi usługami VOD wśród polskich gospodarstw znajduje się w silnym trendzie wzrostowym. W roku 2023 roku osiągnęła pułap 65 proc., wyprzedzający tym samym usługi płatnej telewizji" - czytamy w raporcie PMR

Reklama

Systematyczny wzrost oglądalności VOD w Polsce

W publikacji poświęconej prognozom dotyczącym rynku płatnej telewizji oraz VOD zauważono, że oglądalność streamingu w Polsce systematycznie rośnie - w 2022 roku wyniósł 57,9 proc., zaś w 2021 roku - 47 proc.

Do wzrostu popularności serwisów VOD w Polsce przyczynił się w dużej mierze rozwój technologii, w tym szybki internet, ale także zmieniające się preferencje konsumentów, tj. docenienie możliwości oglądania filmów i seriali na żądanie. Z tego samego raportu wynika bowiem, że popularność płatnej telewizji stopniowo maleje. W latach 2022-2023 wyniosła ona po 58,6 proc., natomiast w 2021 roku - 60,6 proc.

Wzrost subskrypcji po ograniczeniu możliwości współdzielenia kont

Skumulowana wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce w 2023 roku wyniosła 2,3 mld zł ze stopą wzrostu 28 proc. r/r. Baza gospodarstw korzystających z subskrypcyjnych serwisów VOD jest w dużej mierze budowana na gospodarstwach korzystających z cudzych subskrypcji.

"Współdzielenie kont jest popularnym sposobem na optymalizację wydatków po stronie konsumenta, ale zdecydowanie nie jest korzystne dla usługodawców, co objawia się w malejących przeciętnych przychodach na użytkownika płatnych usług. W 2023 roku Netflix ograniczył możliwość współdzielenia kont, co przyniosło pozytywne rezultaty dla dostawcy – liczba subskrypcji serwisu wzrosła wyraźnie. Podobne działania zapowiada również Disney" - głosi raport.

Opłacanie platform VOD przez cały rok

Spośród użytkowników serwisów VOD 72,4 proc. gospodarstw domowych opłaca je przez cały rok, 9,7 proc. robi to przez 7-11 miesięcy w roku, 8,4 proc. - przez 4-6 miesięcy, a 9,5 proc. - przez okres od 1 do 3 miesięcy w roku. 51,2 proc. nie chce korzystać z pakietów zawierających reklamy, nawet jeśli w ten sposób obniży koszty pakietu. Kolejne 25,3 proc. jest niezdecydowanych, zaś 23,5 proc.skłonnych jest skorzystać z takich ofert pomimo reklam.