"Firmy telekomunikacyjne zapominają, że reklama nie może wprowadzać w błąd. A, zgodnie z prawem, tak się dzieje, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty" - twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który skontrolował trzech operatorów: Tele2, Polkomtela i PTK Centertel.

Reklama

>>>Sprawdź, kto musi zapłacić za karę aż 75 mln złotych

Tylko Tele2 nie zapłaci wysokiej kary. Dlaczego? Bo ofertę "abonament za darmo NON STOP", która według kontrolerów wprowadzała w błąd, operator reklamował jeszcze wtedy, gdy obowiązywały stare przepisy. "Nie przewidywały one kar finansowych" - tłumaczy UOKiK.

Tyle szczęścia nie miał PTK Centertel, który musi zapłacić za niezgodną z prawem reklamę ponad 800 tysięcy złotych. Według UOKiK, operator sieci Orange wprowadzał klientów w błąd w czasie zeszłych Świąt Bożego Narodzenia.

"Prowadził kampanię pod hasłem <Bliskość tworzy święta>. Reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie. Bo oferta promocyjna <Wybrane 3 numery> obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Ale nie obowiązuje właśnie w czasie świąt" - tłumaczy UOKiK.

Według Urzędu, niedopuszczalna była również również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci Plus GSM. Tu UOKiK nie spodobało się m.in. hasło "Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł".

"Konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu" - tak UOKiK uzasadnił karę 840 tysięcy złotych nałożoną na Polkomtela.

Dodatkowo wszyscy trzej operatorzy mają przez sześć miesięcy publikować decyzję prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych, a na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji.