Łączenie twórców z sektora kreatywnego, a następnie kontaktowanie ich z biznesem to coraz częściej wykorzystywana m.in. przez polskie samorządy metoda na rozwój przedsiębiorstw w kierunku innowacyjności czy nowych technologii.
W ten sposób swoją innowacyjność rozwijają już Poznań, Kraków czy Wrocław. I przynosi to bardzo wymierne efekty. Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości firmy oparte na innowacyjności uzyskują zdecydowanie lepsze wyniki ekonomiczne niż pozostałe organizacje. Tego typu firmy zwiększają swoje roczne obroty średnio o 1,11 mln zł, podczas gdy w przypadku klasycznych przedsiębiorstw są to wzrosty na poziomie zaledwie 8 tys. zł. Blisko co druga firma opierająca swoją działalność na innowacjach zwiększyła zatrudnienie, w przypadku przedsiębiorstw klasycznych co czwarta. Przekonała się o tym firma Instal-Projekt, która nawiązała kontakt z dwoma polskimi projektantami Mikołajem Wierszyłłowskim i Marcinem Jędrzakiem. Ich projekty otworzyły jej drzwi do zupełnie nowego segmentu rynku, jakim są bardzo luksusowe wykończone mieszkania. Obecnie Instal-Projekt ma jedną trzecią polskiego rynku grzejników łazienkowych. Swoje produkty sprzedaje na czterech kontynentach.
Na podobną współpracę zdecydowała się firma Marmorin, która w 1985 r. zaczynała od cięcia marmuru. Teraz produkuje ceramikę kuchenną i łazienkową, współpracuje z kilkoma projektantami. Rocznie sprzedaje ok. 200 tys. wyrobów. 80 proc. trafia na eksport do Niemiec, Nowej Zelandii czy Izraela. W tym kierunku idzie Poznań. Tutaj w listopadzie zostanie otwarte Centrum Designu Concordia, które jest platformą spotkania biznesu i przemysłu kreatywnego, a w nadchodzącym roku akademickim 2011/2012 ponad setka studentów rozpocznie naukę w nowo otwartej akademii designu School of Form w Poznaniu. Wśród jej założycieli jest Holenderka Lidewij Edelkoort, ekspertka w przewidywaniu trendów, którą magazyn „Time” zaliczył do 25 najbardziej wpływowych osób w świecie mody.
– Polityka UE opiera się obecnie na rozwijaniu regionów, wspieraniu regionalnych i tematycznych klastrów ekonomicznych, a tym samym odchodzi od państwowości i ekonomii widzianej przez pryzmat całego państwa – mówi Zuzanna Skalska, trendwatcher z holenderskiej firmy VanBerlo Design Strategy Product Development.
Reklama
Potwierdza to projekt unijnego budżetu na lata 2014 – 2020, w którym zwiększono środki na innowacyjność o 46 proc. – do poziomu 80 mld euro. Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości działalność innowacyjną prowadzi niewiele ponad 23 proc. spośród 1,7 mln firm. Z badania przeprowadzonego w 300 przedsiębiorstwach przez IWP na zlecenie Ministerstwa Gospodarki wynika, że 60 proc. ankietowanych uważa wzornictwo za skuteczne narzędzie konkurencji rynkowej. 80 proc. sądzi, że inwestycje we wzornictwo się opłacają, a jedna czwarta, że cena dobrze zaprojektowanego produktu może urosnąć o 20 – 40 proc. Teraz PARP zamierza promować ten sektor.