Zadłużenie władz lokalnych w Chinach może być o 3,5 biliona juanów (540 mld dolarów) wyższe niż szacują tamtejsi audytorzy, co potencjalnie naraża banki na dalsze straty, obniżające ich wiarygodność kredytową - poinformowała we wtorek agencja ratingowa Moody's.
W ubiegłym tygodniu Moody's przeanalizował raport chińskiego państwowego biura obrachunkowego, według którego zobowiązania finansowe władz terenowych sięgnęły 10,7 biliona juanów (1,66 biliona dolarów). Poprzez weryfikację różnic w danych, pochodzących od różnych chińskich organów władzy, agencja wykryła dodatkowe długi z tytułu zaciągniętych w bankach pożyczek.
Inwestorzy obawiają się, że ciężar tego zadłużenia, pochodzącego w połowie z finansowego pobudzania koniunktury w 2008 roku, może na dłuższą metę zdestabilizować chińską gospodarkę. W reakcji na znaczne straty banki mogłyby zredukować swą działalność kredytową.
"Przypuszczamy, że większość udzielonych władzom lokalnym kredytów jest dobrej jakości, ale na podstawie naszej oceny kwalifikowania pożyczek i charakterystyki ryzyka doszliśmy do wniosku, że uzależnienie banków od wypłacalności kredytowanych przez nie władz lokalnych jest większe niż zakładaliśmy" - powiedziała analityk Yvonne Zhang z Moody's.
By złagodzić zaniepokojenie inwestorów, różne chińskie instytucje państwowe - w tym biuro obrachunkowe, nadzór bankowy i bank centralny - podjęły próby oceny sytuacji zadłużeniowej władz lokalnych. Jednak dla ustalenia kwoty zobowiązań organy te posłużyły się różnymi definicjami i metodami rachunkowymi, co doprowadziło do rozbieżności w oficjalnych danych.
Jak podał Moody's, dodatkowe 3,5 bln długu znaleziono dzięki porównaniu ocen, przedstawionych przez biuro obrachunkowe i nadzór bankowy. Agencja przypuszcza, że biuro obrachunkowe najprawdopodobniej pominęło tę kwotę, gdyż według jego kryteriów nie wchodziła ona w skład realnych roszczeń wobec władz lokalnych. "Wskazuje to, że pożyczki te mają najprawdopodobniej kiepską dokumentację i mogą stanowić największe ryzyko niespłacalności" - zaznaczyła Zhang.